Μεγάλον θανατικόν από πανόκλα
Συγγραφέας: Ανώνυμος
Ο ανώνυμος συγγραφέας του 16ου αιώνα διηγείται την επιδημία της πανούκλας που έπληξε το Κάστρο (σημερινό Ηράκλειο) της Κρήτης στα 1592. Σύμφωνα με την αφήγηση, η έξαρση του θανατικού κράτησε τέσσερις μήνες, ενώ, για να αποφευχθεί η εξάπλωσή του, οι κάτοικοι του Κάστρου περιορίστηκαν για έναν χρόνο εντός της πόλης. Είναι φανερή η πεποίθηση του συγγραφέα ότι η συμφορά αυτή προκλήθηκε από τις αμαρτίες των κατοίκων και μόνο η «παύση της κακίας» θα αποτρέψει την επανεμφάνιση της επιδημίας. Η χρονολογία σύνθεσης του κειμένου δεν είναι γνωστή.
Μιχάλης Περάνθης (επιμ.), «Μεγάλον θανατικόν από πανόκλα (1592)», Ελληνική Πεζογραφία – 1453 έως σήμερα. Τόμος Πρώτος, Εκδόσεις Περάνθη, Αθήνα 1967, σ. 145.
Εισαγωγή
Ο ανώνυμος συγγραφέας του 16ου αιώνα διηγείται στο κείμενό του την επιδημία της πανούκλας που έπληξε το Κάστρο της Κρήτης (Χάνδακα) στα τέλη του αιώνα αυτού. Πρόκειται για ένα σύντομο πεζό χρονικό, άγνωστης χρονολογίας, που παραδίδεται στον κώδικα της Μονής των Απεζανών στην Κρήτη, ο οποίος πλέον βρίσκεται στο Ελληνικό Σχολείο Σκοπέλου. Στο κείμενο παρουσιάζεται ο αποκλεισμός της πόλης μέσα στα τείχη της και των κατοίκων μέσα στα σπίτια τους, στην προσπάθεια των αρχών να σταματήσουν τη διάδοση του κακού. Από την παραδοσιακή χριστιανική κοσμοθεωρία του για τη σύνδεση της καταστροφής με τις ανθρώπινες αμαρτίες (βλ. αναλυτικότερα στην προτελευταία παράγραφο) –αλλά και από το σχετικά λόγιο ύφος– εύλογα μπορεί να εικάσει κανείς ότι ο συγγραφέας κατείχε κάποια εκκλησιαστική παιδεία. Μάλιστα, είναι πιθανό ο ίδιος ή η συγγραφή του κειμένου να σχετίζονται με το σιναϊτικό μετόχι της Αγίας Αικατερίνης στο Μεγάλο Κάστρο (Ηράκλειο), έτσι ώστε να μιλάμε για μια «ψυχωφελή διήγηση» που εντασσόταν σε κάποια εκκλησιαστική «ομιλία» (Κεχαγιόγλου 2001, 236).
Το θανατικό, που βασάνισε τον πληθυσμό του Μεγάλου Κάστρου για περισσότερο από τρία χρόνια, έφερε στο λιμάνι του Χάνδακα από την Πόλη ένας ναύτης σε καράβι τον Ιανουάριο του 1592 (Μαρμαρέλη-Δρακάκη 1995, 549· Μαρκομιχελάκη 2015, 187). Αρχικά, η νόσος πλήττει την πόλη, ενώ λίγο αργότερα μεταδίδεται και στην ύπαιθρο. Σπίτια στην πόλη του Χάνδακα απομονώνονται ως μολυσμένα και καθημερινά πεθαίνουν γύρω στα πενήντα άτομα. Στα μέσα Ιουνίου της «κατηραμένης» χρονιάς ο Χάνδακας ερημώνει, καθώς ο κόσμος καταφεύγει στην ύπαιθρο με την ελπίδα να αποφύγει τη μόλυνση. Ακολουθεί μια σύντομη περίοδος ύφεσης του λοιμού με σημαντική μείωση των θανάτων. Έκτοτε, και για τους επόμενους μήνες, παρατηρούνται συνεχείς αυξομειώσεις της έντασής του.
Στο κείμενό μας αναφέρεται ότι τον Αύγουστο του 1593 αποκαθίσταται η επικοινωνία με την πόλη και οι κάτοικοι επιστρέφουν στα σπίτια τους, συνεπώς ο αναγνώστης μπορεί εύλογα να θεωρήσει ότι αυτό σημαίνει και το τέλος της επιδημικής ασθένειας. Ωστόσο, σε λιγότερο από τέσσερις μήνες η πόλη μολύνεται και πάλι και ακολουθούν εκ νέου περίοδοι ύφεσης και έξαρσης –χωρίς ευτυχώς τη δυναμική της πρώτης φάσης–, μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1595, οπότε η πόλη και η ύπαιθρος βρίσκονται σε άριστη κατάσταση υγείας.
Για τον λοιμό λεπτομερείς πληροφορίες μάς παρέχουν τα Κρατικά Αρχεία της Βενετίας, και συγκεκριμένα το Αρχείο του Δούκα της Κρήτης και η αλληλογραφία των βενετών αξιωματούχων στο νησί και της Βενετικής Γερουσίας (Μαρμαρέλη-Δρακάκη 1995, 549· Μαρκομιχελάκη 2015, 187). Όλα τα στοιχεία που δίνει το κείμενό μας διασταυρώνονται στις παραπάνω πηγές και τεκμηριώνονται αρχειακά.
Τα συμπτώματα της νόσου στα πρώτα θύματα ερμηνεύονταν λανθασμένα, π.χ., ένα οίδημα μελανού χρώματος πάνω από τους μηρούς θεωρήθηκε είδος άνθρακα (δηλαδή κακοήθους αποστήματος), το πρήξιμο ως αποτέλεσμα κούρασης, οι κηλίδες ιώδους απόχρωσης ως συνέπεια σήψης του αίματος κλπ. Κατά συνέπεια, η λοιμώδης νόσος δεν διαγνώστηκε αμέσως. Μόνο όταν τα συμπτώματα επεκτείνονταν ραγδαία και αποδείχθηκαν θανατηφόρα, οι γιατροί αναθεώρησαν τις διαγνώσεις τους και πείστηκαν ότι επρόκειτο για πανώλη. Η πανώλη που έπληξε τον Χάνδακα στα τέλη του 16ου αιώνα επέφερε πανικό στον πληθυσμό και τις αρχές, όχι μόνο εξαιτίας του μεγέθους των συμφορών που προξένησε αλλά και λόγω της αδυναμίας –οικονομικής και όχι μόνο– των αρχών να την αντιμετωπίσουν δραστικά. Μάλιστα, στις αρχές της εμφάνισής του, η έξαρση του λοιμού ήταν τόσο μεγάλη (πέθαιναν καθημερινά μέχρι και διακόσια άτομα), ώστε τα φάρμακα και οι γιατροί δεν επαρκούσαν για να ελέγξουν την εξάπλωσή του.
Τα μέτρα που ελήφθησαν για να διευθετηθούν οι ανωμαλίες ήταν η κατασκευή παραπηγμάτων για την απομόνωση των αρρώστων και όσων έβγαιναν από το λοιμοκαθαρτήριο, καθώς και η άμεση απομόνωση των μολυσμένων περιοχών με στόχο την άρση της επικοινωνίας τους με τις υγιείς περιοχές. Η έλλειψη χρημάτων για την εξασφάλιση φαρμάκων και καθαρού ρουχισμού αποτελούσαν τροχοπέδη στη θεραπεία των αρρώστων.
Ο αντίκτυπος του λοιμού ήταν έκδηλος σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής. Σταμάτησαν οι εργασίες σε οχυρωματικά έργα, αναβλήθηκε ο εξοπλισμός των γαλέρων, διακόπηκαν οι εργασίες των υπηρεσιών, ενώ προβλήματα παρουσιάστηκαν και στη συγκομιδή των σιτηρών, που οδήγησε σε αδυναμία ανεφοδιασμού της πόλης με τρόφιμα. Καθοριστικής σημασίας για την οικονομία του τόπου ήταν και η διακοπή του εμπορίου (εισαγωγικού και εξαγωγικού), με αποτέλεσμα τα ξένα καράβια να μην προσεγγίζουν τον Χάνδακα για τα άλλοτε ξακουστά εξαγώγιμα προϊόντα του, κυρίως το κρασί και το λάδι. Τη στιγμή που τα έξοδα τη Δημοσίου για την αντιμετώπιση του λοιμού αυξάνονταν, η οικονομική δυσπραγία ενέτεινε την έκρυθμη κατάσταση.
Φυσικά, σημαντικότατες ήταν οι συνέπειες του λοιμού σε απώλειες έμψυχου υλικού (Μαρμαρέλη-Δρακάκη 1995, 562-563· Δετοράκης 1970-1971, 129). Υπολογίζεται ότι μέχρι τα μέσα του 1593 –δηλαδή μέσα σε ενάμιση χρόνο από την εκδήλωση της πανώλης– είχαν πεθάνει περίπου 9.000 άτομα στην πόλη του Χάνδακα και γύρω στις 5.000 στην ύπαιθρο, ενώ μέχρι το τέλος του λοιμού πέθαναν ακόμη 3.000. Εν ολίγοις ο πληθυσμός της πόλης μειώθηκε στο μισό και της υπαίθρου κατά το ένα δέκατο. Η συνολική απώλεια σε έμψυχο υλικό ανήλθε στις 17.000! Η δραματική μείωση του πληθυσμού της πόλης αντιμετωπίστηκε δραστικά με εποικισμούς κατοίκων από την ύπαιθρο, με αποτέλεσμα την άμεση αθρόα συρροή πληθυσμού, που αποκατέστησε γρήγορα την έλλειψη.
Ο ανώνυμος συγγραφέας της κρητικής διήγησης για το «Μεγάλο Θανατικό» τονίζει στο κείμενό του δύο φορές την επίγνωση της σχέσης αμαρτίας-καταστροφής ως αιτίας-αποτελέσματος (Μαρκομιχελάκη 2015, 189). Στο τέλος της πρώτης παραγράφου του κειμένου και στην αρχή της τελευταίας (εν είδει κύκλου) διαβάζουμε «Ταύτα εισί τα γεννήματα της αμαρτίας», κι έτσι καθίσταται φανερή η πεποίθηση του συγγραφέα ότι η συμφορά αυτή προκλήθηκε από τις αμαρτίες των κατοίκων και μόνο η «παύση της κακίας» θα αποτρέψει την επανεμφάνιση της επιδημίας. Δεν φαίνεται τυχαίο ότι ως χρονικά ορόσημα του λοιμού αναφέρονται οι δύο μεγαλύτερες γιορτές της Ορθοδοξίας: η πανώλη αρχίζει να σπέρνει τον θάνατο τις μέρες της Μεγάλης Εβδομάδας πριν το Πάσχα, ενώ ο τόπος απελευθερώνεται από το κακό ανήμερα του Δεκαπενταύγουστου, όταν ανοίγουν οι πύλες των τειχών σηματοδοτώντας την απελευθέρωση. Στη συνείδηση του ανώνυμου συγγραφέα, τα δύο αυτά ορόσημα αποδεικνύουν τη σχέση του Θεού με τους πιστούς του· ο λοιμός ενσκήπτει την Εβδομάδα των Παθών του Χριστού για να αποτρέψει τους ανθρώπους από την αμαρτία και παύει με τη μεσολάβηση της Παναγίας, της προσφιλούς για την πόλη θείας μορφής. Το κείμενο κλείνει με δύο αποστροφές: στους ανθρώπους να μην αμαρτάνουν και προς τον Θεό να τους συγχωρέσει.
Η διήγηση για τον μεγάλο κρητικό λοιμό του 1592 δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1932 σε μια μεταθανάτια έκδοση του Σπυρίδωνα Λάμπρου (επιμελημένη από τον Κωνσταντίνο Άμαντο), η οποία περιέχει εξολοκλήρου «βραχέα χρονικά». Το κείμενο είναι άτιτλο και εκδίδεται συνεχόμενα, δίχως διάκριση, μαζί με τα υπόλοιπα, συντομότερα, χρονικά που περιέχει ο κώδικας του Ελληνικού Σχολείου Σκοπέλου. Επίσης, έχει συμπεριληφθεί στον τρίτο τόμο των Μνημείων της Κρητικής Ιστορίας του Στέργιου Σπανάκη (1953), καθώς και στην ανθολογία της ελληνικής πεζογραφίας του Μιχάλη Περάνθη (1967). Στην τελευταία αυτή έκδοση στηρίζεται και η ανθολόγηση σχεδόν ολόκληρου του κειμένου από τον Γιώργο Κεχαγιόγλου (2001), η οποία αναπαράγεται και στη μελέτη της Τασούλας Μ. Μαρκομιχελάκη (2015). Πηγή της παρουσίασης του Μεγάλου θανατικού στο ηλεκτρονικό περιβάλλον της «Δημώδους Γραμματείας» αποτελεί η έκδοση Περάνθη.
Κείμενο
Μεγάλον θανατικόν από πανόκλα
Ο ανώνυμος συγγραφέας του 16ου αιώνα διηγείται την επιδημία της πανούκλας που έπληξε το Κάστρο (Ηράκλειο) της Κρήτης στα 1592. Σύμφωνα με την αφήγηση, η έξαρση του θανατικού κράτησε τέσσερις μήνες, ενώ, για να αποφευχθεί η εξάπλωσή του, οι κάτοικοι του Κάστρου περιορίστηκαν για έναν χρόνο εντός της πόλης. Είναι φανερή η πεποίθηση του συγγραφέα ότι η συμφορά αυτή προκλήθηκε από τις αμαρτίες των κατοίκων και ότι μόνο η «παύση της κακίας» θα αποτρέψει την επανεμφάνιση της επιδημίας. Η ακριβής χρονολογία σύνθεσης του κειμένου δεν είναι γνωστή.
| ΕΙΣ ΤΟΥΣ 1592, χρόνος κατηραμένος, ἐγένετο με- γάλον θανατικὸν ἀπὸ πανόκλα καὶ ἀπὸ καρμπά, πρᾶγμα ὁποὺ δὲν ἐφάνη ποτὲ εἰς τὴν Κρήτην. Ἡ συμφορὰ αὕτη γέγονε εἰς τὸ Κάστρον καὶ εἰς καμ- |
|
| πήσια χωριά. Τὰ Χανία καὶ τὸ Ρέθεμνος ἔμειναν ἄγευ- στα τοῦ κακοῦ τούτου. Ἐκράτει ὁ θάνατος οὗτος ἀπὸ τὲς κ΄ τοῦ Μαρτίου, ὁποὺ ἦταν τότε ἡ λαμπροφόρος ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ, εἰς τὰς κστ΄ τοῦ Μαρτίου, καὶ ἔστρεψεν ἡ χαρά μας εἰς μέγα πένθος· διὸ ὁ θάνατος |
|
| ἤρχισε ἀπὸ τῆς κ΄ τοῦ Μαρτίου ἕως ὅλον τὸν Ἰούλιον. Ἐποθένασι τὴν ἡμέραν διακόσιοι καὶ περισσότεροι. Ἐ- ρίχνασι τοὺς νεκροὺς ἀψάλτους καὶ ἀτίμως ὥσπερ τοὺς κύνας. Ἐποθένασι τότε καὶ ν΄ ἱερεῖς εἰς τὴν Χώραν. Εἶχε πολὺ ἔξοδον ὁ ἀφέντης, διότι ἐτάγιζε τοὺς ἀρρώ- |
|
| στους εἰς τὸ Ἀκρωτήριον. Ἔχασαν πολλοὶ εἴ τι εἴχασι· διότι ἔμειναν τὰ σπίτια ἔρημα, καὶ ὅποιος ἤθελεν ἔκλε- πτεν ἀφόβως. Ταῦτα εἰσὶ τὰ γεννήματα τῆς ἁμαρτίας. Εἰς τὸν αὐτὸν χρόνον, εἰς τοὺς 1592, ἀφ’ οὗ ἔπαυσε λιγάκι τὸ θανατικὸν ἀπὸ τὸν Ἰούλιον μῆνα, πάλιν δὲν |
|
| ἔπαυεν ὁ θάνατος καθημερινὸν εἰς τὴν χώραν, δέκα δώ- δεκα κορμία τὴν ἡμέραν. Μὰ εἰς τὰ χωρία θάνατος πολύς. Εἰς τόσον φοβούμενοι οἱ ἀφέντες μήπως καὶ ἀ- νάψῃ πάλιν τὸ κακὸν ἀπὸ τὰ χωρία εἰς τὴν χώραν, ἐ- κλείσαν τὲς πόρτες τῆς Χώρας, καὶ ἀπόξω δὲν ἔμβαι- |
|
| νε τινὰς μέσα, μήτε τινὰς νὰ ἔβγῃ ὄξω. Ἐγένετο τὸ σφάλισμα τοῦτο ἀπὸ τὸν Νοέμβριον μῆνα 1592 ἕως τὲς ιε΄ τοῦ Αὐγούστου 1593. Τὸν φόρον εἴχασιν ἔξω εἰς τὴν πόρταν τοῦ Χριστοῦ τοῦ Φωτοδότη κεκλεισμένον μὲ τρά- βες, νὰ παίρνουσιν οἱ ἄνθρωποι τῆς Χώρας τὰ φαγία, |
|
| νὰ μὴν ἐγγίζῃ τινὰς τῶν ἀνθρώπων ὁποὺ ἐστέκασιν ἔξω. Μέγα κακὸν τοῦτο καὶ πολλὴ ντισκομοντιτὰ τῶν ἀνθρώπων καὶ τῶν ἔξω καὶ τῶν ἔσω. Μὰ τὸν Αὔγουστον μῆνα 1593 ἐγένετο ἡ ἐλευθερία καὶ ἠνοίγησαν αἱ πύ- λαι τῆς πόλεως. Ὅταν ἦσαν οἱ τῆς πόλεως ἄνθρωποι |
|
| κεκλεισμένοι μέσα εἰς τὴν Χώραν, ἐπροστάξασιν οἱ ἀ- φέντες τὸν Νοέμβριον μῆνα, ὅτι ὅλοι εἶναι σεράδι μέσα εἰς τὰ σπίτια τως, νὰ μὴ σμίγῃ γείτονας τὸν γεί- τονα ὣς ιβ΄ ἡμέρες, διὰ νὰ βάνουσιν ὅλοι τὰ ροῦχα τως ἀπάνω εἰς τὰ δώματα νὰ ξεσπουράρουν. Διότι ἐ- |
|
| λέγασι πὼς ἐκράτει ἀκόμη τὸ θανατικόν. Καὶ τοῦτο ἐ- γένετο τὸν Νοέμβριον μῆνα 1592 ἀπὸ τὲς κ΄ τοῦ μη- νὸς τούτου. Καὶ ὅλοι κεκλεισμένοι τότε, εἰς τὴν ἑορτὴν τῆς Ἁγίας Αἰκατερίνης δὲν ἦλθε τινάς. Μὰ τὴν ἀλή- θειαν μεγάλη συμφορά. Τὸ ψυχικὸν ὁποῦ δίδοται κάθε |
|
| χρόνον εἰς τὸ μοναστήρι μέσα, τότε ἐδόθη εἰς τοὺς γει- τόνους. (;) Καὶ μέγας θόρυβος εἰς τὸν λαὸν τὸν κεκλει- σμένον δέκα μῆνας, ἕως ὅτου ἐδόθη ἡ ἐλευθερία καὶ ἡ ἄνοιξις τῆς Χώρας εἰς τὰς ιε΄ τοῦ Αὐγούστου 1593. Ἀκρίβεια μεγάλη εἰς τοὺς τεχνίτας ὅλους, διότι ὀλί- |
|
| γοι ἔμειναν, ἀκόμη καὶ εἰς τὰ πράγματα καὶ σηκώμα- τα. (;) Ἔχασαν πολλοὶ εἴς τι ἄρα καὶ εἶχον, διότι τὰ σπίτια ἔμειναν ἔρημα, πάντες ἔφευγον ἔξω εἰς τὰ σπή- λαια καὶ εἰς τὰς ὀπὰς τῆς γῆς. Ἱερεῖς πολλοὶ ἀπέ- θανον, ἰατροί, ποβολάνοι πολλοί, πλούσιοι καὶ πένητες, |
|
| εἰς νούμερον ἕως τριάκοντα χιλιάδες καὶ κάλλιον. Οἱ ἄρχοντες ἔμεινον ἀθῶοι τοῦ κακοῦ τούτου, διότις ἔφυ- γον ἀπὸ τὴν Χώραν καὶ ἐκρύπτοντο εἰς τὰ χωρία τως μὲ καλὲς βιγίλες νὰ μὴ σιμώσῃ τινὰς ἐκεῖ ὁποὺ εὑ- ρίσκοντο. Τοῦτο τὸ κακὸν ἔλαβε καὶ ἡ Κωνσταντινού- |
|
| πολις ἀπὸ καραμουσαλίδες ὁποὺ ἦσαν εἰς τὴν Κρήτην, ὅταν ἤρχισε τὸ κακόν. Ἀπέθανον καὶ εἰς τὴν Πόλιν πολὺς λαός. Εἴχαμεν μέγαν φόβον τότε, μανθάνοντας πῶς κάμνει ἀρμάδαν ὁ τοῦρκος νὰ πολεμήσῃ τὴν Κρή- την τώρα ὁποῦ ὀλίγον λαὸν εἶχεν, ὁ ὁποῖος ἀπέθανεν |
|
| ἀπὸ τὴν πανόκλαν. Μὰ ὁ θεὸς τετύφλωκεν αὐτὸν καὶ ἐρρύσθημεν ἀπὸ τῶν χειρῶν αὐτοῦ. Ταῦτα εἰσὶ τὰ γεν- νήματα τῆς ἁμαρτίας. Ἐκ τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν ἦλθεν ἡ συμφορὰ αὕτη ἡ λία φοβερὰ εἰς τὴν Κρήτην καὶ ἤρ- χισεν ἀπὸ τὲς κ΄ τοῦ Μαρτίου 1592 ἕως τὸν Ἰούλιον, |
|
| ὁποῦ ἔκοπτε περίσσα, τριακόσιοι τὴν ἡμέραν καὶ περισ- σότεροι. Καὶ ἀπὸ τὸν Ἰούλιον τοῦ 1592 ἔπαυσε λιγά- κι ἀπὸ τὴν Χώραν, καὶ εἰς τὰ χωρία ἔκοπτε περίσσα, ὅταν ἐκλείσθησαν αἱ πύλαι τῆς Χώρας, καὶ ἐκράτει ἀκόμη ὁ θάνατος καὶ μέσα καὶ ἔξω ἕως τὸν ἄλλον Ἰ- |
|
| ούλιον 1593. Καὶ τότε παντελῶς ἔπαυσεν ἡ συμφορὰ αὕτη. Καὶ εἰς τὰς ιε΄ τοῦ Αὐγούστου 1593 ἐδόθη ἡ ἐλευ- θερία καὶ ἠνοίγησαν αἱ πύλαι τῆς πόλεως. Ἀλλὰ φο- βηθῶμεν, ὦ χριστιανοί, καὶ παυσώμεθα τῆς κακίας ἕκα- στος, ἵνα μὴ χείρονα τούτων πάθωμεν, ὅπερ μὴ γένοιτο, |
|
| Χριστὲ βασιλεῦ, ἀλλὰ νικησάτω τὸ ἄπειρον πέλαγος τῆς φιλανθρωπίας σου τὸ πλῆθος τῶν ἡμετέρων ἁμαρ- τημάτων. |
|
- Pieter Bruegel ο Πρεσβύτερος, Ο Θρίαμβος του Θανάτου/The Triumph of Death, περ. 1562, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Prado, Μαδρίτη.
Πηγή: Wikimedia Commons - Pierre Mignard, Η μάστιγα των Φιλισταίων στην Ασντόντ/The plague of the Philistines at Ashdod, χαρακτικό, 17ος αιώνας, Βιβλιοθήκη Wellcome, Λονδίνο.
Πηγή: Wikimedia Commons - Paul Fürst, Ο Ιατρός της Ρώμης/Der Doctor Schnabel von Rom, 1656, χαλκογραφία. Η περίεργη μάσκα θεωρείται ότι προστατεύει από το μικρόβιο της πανώλης. Στη μακριά μύτη της τοποθετούσαν μυρωδικά και μπαχαρικά για να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο.
Πηγή: Wikimedia Commons - Η πανώλη στην ενορία του Αγίου Ιακώβου στο Leuven, έργο άγνωστου ζωγράφου, 1578, Μουσείο Leuven, Βέλγιο.
Πηγή: Wikimedia Commons - Πίνακας του Josse Lieferinxe, ο Άγιος Σεβαστιανός προσεύχεται για τη ζωή ενός νεκροθάφτη που έχει προσβληθεί από λοιμό κατά τη διάρκεια της πανδημίας της εποχής του Ιουστινιανού (7ος αι. μ.Χ.), Μουσείο Τέχνης Walters, Βαλτιμόρη, ΗΠΑ.
Πηγή: Wikimedia Commons - Μικρογραφία από βελγικό χειρόγραφο του 15ου αι., που περιέχει γαλλική μετάφραση του Δεκαήμερου του Βοκάκιου. Ο ποιητής και άλλοι Φλωρεντίνοι εγκαταλείπουν την πόλη για την ύπαιθρο, ώστε να αποφύγουν τις συνέπειες της πανώλης, Εθνική Βιβλιοθήκη Koninklijke, Χάγη, Ολλανδία.
Πηγή: Wikimedia Commons - Arnold Böcklin, Η πανώλη/The Plague, 1898, Τέμπερα σε ξύλο, Μουσείο Τέχνης της Βασιλείας (Kunstmuseum Basel), Βασιλεία, Ελβετία.
Πηγή: Wikimedia Commons
- Δεν βρέθηκαν βίντεο
- Δεν βρέθηκαν αρχεία ήχου
Σύνδεσμοι
Λεξικά
- Λεξικά Νεοελληνικής
- Ηλεκτρονικά Λεξικά της Νεοελληνικής Γλώσσας
- Λεξικό Εμ. Κριαρά
- Λεξικό της Μεσαιωνικής Ελληνικής Δημώδους Γραμματείας (1100-1669), τόμοι Α-ΙΣΤ
- TLG
- Thesaurus Linguae Graecae (TLG)
- Liddell-Scott
- Λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (Liddell – Scott)
Μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες του Εμ. Κριαρά
Σύνδεσμοι
Βιβλιογραφία
- Δετοράκης 1970-1971
- Θεοχάρης Ε. Δετοράκης, «Η πανώλης εν Κρήτη. Συμβολή εις την ιστορίαν των επιδημιών της νήσου», Επιστημονική Επετηρίς της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών 21 (1970-1971) σ. 118-136.
- Κεχαγιόγλου 2001
- Γιώργος Κεχαγιόγλου (επιμ.), Πεζογραφική ανθολογία. Αφηγηματικός γραπτός νεοελληνικός λόγος. Βιβλίο πρώτο: Από τα τέλη του Βυζαντίου ώς τη Γαλλική Επανάσταση, ΑΠΘ, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη), Θεσσαλονίκη 2001, σ. 236-237.
- Λάμπρος 1932
- Σπυρίδων Λάμπρος (επιμ.), Βραχέα χρονικά: μετά δύο πινάκων, επιμ. Κωνσταντίνος Ι. Άμαντος [Μνημεία της Ελληνικής Ιστορίας, τ. Α΄, τχ. 1], Γραφείον Δημοσιευμάτων Ακαδημίας Αθηνών, Αθήνα 1932, σ. 14-16.
- Μαρκομιχελάκη 2015
- Τασούλα Μ. Μαρκομιχελάκη, Εδώ, εις το Κάστρον της Κρήτης... Ένας λογοτεχνικός χάρτης του βενετσιάνικου Χάνδακα [Νέα Ελληνική Φιλολογία 7], University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2015, σ. 187-191.
- Μαρμαρέλη-Δρακάκη 1995
- Αντωνία Μαρμαρέλη-Δρακάκη, «Ο λοιμός του 1592-1595 στο Χάνδακα», Πεπραγμένα του Ζ΄ Διεθνούς Κρητολογικού Συνεδρίου, τ. Β2, Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Ρεθύμνης, Ρέθυμνο 1995, σ. 549-564.
- Nicholas 2004
- David Nicholas, H εξέλιξη του Μεσαιωνικού κόσμου. Κοινωνία, Διακυβέρνηση και Σκέψη στην Ευρώπη 312-1500, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2004, σ. 575-576.
- Περάνθης 1967
- Μιχάλης Περάνθης (επιμ.), «Μεγάλον θανατικόν από πανόκλα (1592)», Ελληνική Πεζογραφία – 1453 έως σήμερα. Τόμος Πρώτος, Εκδόσεις Περάνθη, Αθήνα 1967, σ. 145.
- Σπανάκης 1953
- Στέργιος Σπανάκης (επιμ.), Μνημεία της Κρητικής Ιστορίας, τ. 3, χ.ε.ο., Ηράκλειο, 1953, σ. 65.
Δικτυογραφία
Γιάννης Ταβερναράκης, «“Μια επιδημία πανούκλας στην Κρήτη το 1592”», agorapress.
«Η πανούκλα που αποδεκάτισε το 1/3 του πληθυσμού στην Ευρώπη του Μεσαίωνα. Την αντιμετώπιζαν με λιτανείες και τότε βγήκε η λέξη καραντίνα, που σημαίνει αποκλεισμός 40 ημερών», στο «Κοινωνία», Μηχανή του Χρόνου.
Δημήτρης Χ. Σάββας, «Η πανούκλα και ο Άγιος Χαράλαμπος. Τέτοιες μέρες… τέτοια λόγια!», στις «Προεκτάσεις», Πατρίς: Η καθημερινή πρωινή εφημερίδα της Κρήτης.
* Τελευταία πρόσβαση στη δικτυογραφία: Δεκέμβριος 2017.
Ετικετες Αναζητησης
Λογοτεχνικό Γένος
Κείμενα πεζού λόγουΕποχές - Περίοδοι
Κρητική λογοτεχνία της ακμής ή Κρητική Αναγέννηση (1580-τέλη 17ου αι.) Δημώδης γραμματεία μετά την Άλωση (16ος-18ος αι.) Λογοτεχνία σε φραγκοκρατούμενα-βενετοκρατούμενα μέρη (15ος-17ος αι.)Τύπος Λόγου
ΑφήγησηΦύση Προσώπων
Άνθρωποι
Κατάλογος Έργων
- Αισώπου Μύθοι
- Ανακάλημα της Κωνσταντινόπολης
- Άνθη ευλαβείας
- Άνθος των χαρίτων
- Απόκοπος
- Αφήγησις Λιβίστρου και Ροδάμνης
- Αφήγησις παράξενος του ταπεινού Σαχλίκη
- Βαρλαάμ και Ιωάσαφ
- Βασιλεύς ο Ροδολίνος
- Βίοι αγίων
- Διγενής Ακρίτης
- Διήγησις Βελισαρίου
- Διήγησις εξαίρετος Βελθάνδρου του Ρωμαίου
- Διήγησις εξαίρετος ερωτική και ξένη του Ιμπερίου θαυμαστού και κόρης Μαργαρώνης
- Διήγησις εξαίρετος ερωτική και ξένη Φλωρίου του πανευτυχούς και κόρης Πλάτζια Φλώρης
- Διήγησις Ιεροθέου Αββατίου
- Διήγησις και οπτασία ωφέλιμος ορθοδόξου τινός Δημητρίου
- Διήγησις του Αχιλλέως
- Διήγησις του Πωρικολόγου
- Διήγησις του Ρεμπελιού των Ποπολάρων
- Εξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου, η ποία λέγεται Κρόνικα, τουτέστιν Χρονικόν
- Ερωτικόν ενύπνιον
- Ερωτόκριτος
- Ερωτοπαίγνια
- Ερωφίλη
- Η Βοσκοπούλα
- Η Θυσία του Αβραάμ
- Η Καινή Διαθήκη
- Η Κοσμογέννησις
- Η Φυλλάδα του Μεγαλέξαντρου
- Θησαυρός
- Θρήνος εις τα Πάθη και την Σταύρωσιν του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού
- Θρήνος της Θεοτόκου
- Θρήνος της Κρήτης
- Θρήνος της Κωνσταντινούπολης
- Ιατροσόφια
- Ιστορία και όνειρο
- Ιστορία του Ταγιαπιέρα
- Κατζούρμπος
- Κλίνη Σολομώντος
- Λαϊκές αφηγήσεις
- Λεηλασία της Παροικιάς της Πάρου
- Λόγοι διδακτικοί του πατρός προς τον υιόν
- Λόγος παρηγορητικός περί Δυστυχίας και Ευτυχίας
- Μεγάλον θανατικόν από πανόκλα
- Ο Βίος του Αισώπου
- Ο Έπαινος των γυναικών
- Ο Κρητικός Πόλεμος
- Ο Οψαρολόγος
- Ο Χρονογράφος
- Παιδιόφραστος διήγησις των ζώων των τετραπόδων
- Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη
- Πανουργίαι υψηλόταται του Μπερτόλδου
- Πανώρια
- Πένθος θανάτου, ζωής μάταιον και προς Θεόν επιστροφή
- Περί ηρώων, στρατηγών, φιλοσόφων, αγίων και άλλων ονομαστών ανθρώπων, οπού εβγήκασιν από το νησί της Κύπρου
- Περί της ξενιτείας
- Πόλεμος της Τρωάδος
- Πτωχοπρόδρομος
- Ριμάδα κόρης και νιου
- Ρίμες αγάπης (Κυπριακά ερωτικά)
- Σιντίπας
- Σπανέας
- Σπανός
- Στάθης
- Στεφανίτης και Ιχνηλάτης
- Στίχοι γραμματικού Μιχαήλ του Γλυκά ούς έγραψε καθ΄ ον κατεσχέθη καιρόν εκ προσαγγελίας χαιρεκάκου τινός
- Συναξάριον του τιμημένου γαδάρου
- Το κατά Καλλίμαχον και Χρυσορρόην ερωτικόν διήγημα
- Το Χρονικόν του Μορέως
- Φορτουνάτος
- Φυσιολόγος
- Χρονικό του Γαλαξειδιού
- Χρονικό του μοναστηριού του Αγίου Θεοδώρου Κυθήρων
- Χρονικό των Σερρών
- Χρονικόν