Η Καινή Διαθήκη

Πρόκειται για δίτομη έκδοση του κειμένου της Καινής Διαθήκης. Ο συγγραφέας θέλησε να μεταφράσει το έργο αυτό, που είναι ένα από τα σημαντικότερα κειμήλια του χριστιανισμού, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να το διαβάσουν όλοι και, κυρίως, ο απλός λαός. Η μετάφραση έγινε στη δημώδη νεοελληνική γλώσσα το 1629-1630 και στην αρχή υπάρχει ένας επαινετικός πρόλογος που έχει γραφτεί από τον πατριάρχη Κύριλλο Λούκαρι. Το έργο, ωστόσο, πολεμήθηκε ως αιρετικό και εντέλει απαγορεύτηκε η ανάγνωσή του με συνοδικές επιστολές.

 

  • Philippe de Champaigne, Το όνειρο του Αγίου Ιωσήφ, 1642-1643, λάδι σε καμβά, Εθνική Βιβλιοθήκη, Λονδίνο. Ο άγγελος προσπαθεί να διαλύσει τις αμφιβολίες του Ιωσήφ για τη Μαρία, λέγοντάς του ότι συνέλαβε από το Άγιο Πνεύμα.
    Πηγή: Artuk  

    Νωπογραφία που απεικονίζει το όνειρο του Ιωσήφ και τη Θεοτόκο έγγυο.
    Πηγή: Wikimedia Commons

    Guido Reni, Ο Άγιος Ιωσήφ και ο Χριστός παιδί, 1640, λάδι σε καμβά, Μουσείο Καλών Τεχνών, Houston, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons       

    Anton Raphael Mengs, Ο Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής κηρύττει στην ερημιά, δεκαετιά 1760(;), λάδι σε καμβά, Μουσείο Καλών Τεχνών, Houston, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons       

    Pieter Brueghel ο Πρεσβύτερος, Το κήρυγμα του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή (λεπτομέρεια), 1566, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Καλών Τεχνών, Βουδαπέστη, Ουγγαρία.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Mattia Preti, Ο Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής κηρύττει, περ. 1665, λάδι σε καμβά, Μουσείο Καλών Τεχνών του San Francisco, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Juan de Juanes, Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής, περ. 1560, ιδιωτική συλλογή, Βαλένθια, Ισπανία.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    H βάπτιση του Κυρίου, λεπτομέρεια μικρογραφίας από χειρόγραφο του Μηνολογίου του Βασιλείου Β΄ (10ος-11ος αιώνας).
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Giotto di Bondone, Η βάπτιση του Χριστού, νωπογραφία στην εκκλησία Strovegni, στην Πάδοβα της Ιταλίας.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Marco Palmezzano, Η βάπτιση του Χριστού, β΄ μισό του 15ου αι., λάδι σε ξύλο, Δημοτική Πινακοθήκη του Forlì, Ιταλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Ο Ιησούς κηρύττει στο πλήθος, Carl Bloch, Το κήρυγμα στο βουνό, 1877, λάδι σε χαλκό, Μουσείο Εθνικής Ιστορίας στο Κάστρο Frederiksborg, Hillerød, Δανία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Ο Ιησούς θεραπεύει τον λεπρό, λεπτομέρεια από βυζαντινό ψηφιδωτό.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Jean-Marie Melchior Doze, Ο Χριστός καθαρίζει τον λεπρό, 1864.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Paolo Veronese, Ο Ιησούς θεραπεύει τον υπηρέτη του εκατόνταρχου, 16ος αιώνας.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Joseph-Marie Vien, Ο εκατόνταρχος γονατίζει στα πόδια του Χριστού ή Ο Ιησούς θεραπεύει τον γιο ενός αξιωματούχου, 1752, Μουσείο Καλών Τεχνών Μασσαλίας, Γαλλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    John Bridges, Ο Χριστός θεραπεύει την πεθερά του Σίμωνα Πέτρου, 1839, λάδι σε καμβά, Μουσείο Τέχνης Birmingham, Αγγλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    James Tissot, Η θεραπεία της πεθεράς του Πέτρου, μεταξύ 1886-1894, αδιαφανής ακουαρέλα πάνω από γραφίτη σε γκρι χαρτί, Μουσείο Brooklyn, Νέα Υόρκη.
    Πηγή:  Wikimedia Commons      

    James Tissot, Ηρώδης, μεταξύ 1886-1894, αδιαφανής ακουαρέλα πάνω από γραφίτη σε γκρι χαρτί, Μουσείο Brooklyn, Νέα Υόρκη.
    Πηγή:  Wikimedia Commons   

    Henri Regnault, Σαλώμη, 1870, λάδι σε καμβά, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Armand Point, Ο χορός των επτά πέπλων, περ. 1890.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Maurycy Gottlieb, Ο χορός της Σαλώμης, 1879.
    Πηγή: Wikimedia Commons

    Georges Rochegrosse, Η Σαλώμη χορεύει μπροστά στον βασιλιά Ηρώδη, 1887, λάδι σε καμβά, Μουσείο Joslyn, Omaha, ΗΠΑ.
    Πηγή: Joslyn Art Museum   

    Gustave Moreau, Το όραμα, περ. 1876, ακουαρέλα, Μουσείο Orsay, Παρίσι, Γαλλία. Το έργο απεικονίζει τη Σαλώμη, μετά τον χορό της, να δείχνει το κεφάλι του Ιωάννη Προδρόμου, το οποίο εμφανίζεται ως όραμα, απαιτώντας το από τον βασιλιά Ηρώδη.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Caravaggio, Η Σαλώμη με το κεφάλι του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή, περ. 1607, λάδι σε καμβά, Βασιλικό Παλάτι της Μαδρίτης, Ισπανία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Πίνακας του Γεώργιου Καστροφύλακα με θέμα το μαρτύριο του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου, 1738, Ναός Αγίου Μηνά και Παντάνασσας, Ηράκλειο.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Pierre Puvis de Chavannes, Ο αποκεφαλισμός του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή, περ. 1869, λάδι σε καμβά, Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου, Αγγλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Η ταφή του Ιωάννη του Βαπτιστή, λεπτομέρεια ορθόδοξης εικόνας ανώνυμου καλλιτέχνη, περ. 1700, Μόσχα.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Giovanni Lanfranco, Το θαύμα του ψωμιού και του ψαριού, μεταξύ 1620-1623, λάδι σε καμβά, Εθνική Πινακοθήκη Ιρλανδίας, Δουβλίνο.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Ψηφιδωτό του 6ου αι. μ.Χ., που απεικονίζει το θαύμα του πολλαπλασιασμού των άρτων και των ιχθύων, Νέα Βασιλική του Αγίου Απολλινάριου, Ραβέννα, Ιταλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Ivan Aivazovsky, Περπατώντας στο νερό, δεκαετία 1890, λάδι σε καμβά, ιδιωτική συλλογή.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    James Tissot, Ο Ιησούς περπατά στη θάλασσα, μεταξύ 1886-1894, αδιαφανής ακουαρέλα πάνω από γραφίτη σε γκρι χαρτί, Μουσείο Brooklyn, Νέα Υόρκη.
    Πηγή:  Wikimedia Commons 

    Ο Ιησούς, περπατώντας στο νερό, σώζει τον Πέτρο, υαλογραφία (βιτρώ) στον Ελληνορθόδοξο Καθεδρικό Ναό του Ευαγγελισμού, Βαλτιμόρη, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Eero Järnefelt, Ο Πέτρος στο νερό, Αγία Τράπεζα του Ναού Taulumäcki, Jyväskylä, Φινλανδία.
    Πηγή: Wikimedia Commons

    Jean-Léon Gérôme, Η είσοδος του Χριστού στην Ιερουσαλήμ, 1897, λάδι σε καμβά, Μουσείο Georges-Garret, Vesoul, Γαλλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Benjamin Haydon, Η είσοδος του Χριστού στην Ιερουσαλήμ, μεταξύ 1814-1820, λάδι σε καμβά, Athenaum, Ohio, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Ορθόδοξη εικόνα του 14ου αι. με τη θριαμβευτική είσοδο και υποδοχή του Ιησού στην Ιερουσαλήμ, Μοναστήρι Αγίας Αικατερίνης, όρος Σινά, Αίγυπτος.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Andrey N. Mironov, Η αποβολή των εμπόρων από τον Ναό, 2012, λάδι σε καμβά.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    El Greco (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος), Ο Χριστός διώχνει τους αργυραμοιβούς από τον Ναό, περ. 1570, λάδι σε ξύλο λεύκας, Ινστιτούτο Τέχνης Minneapolis, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Leonardo Da Vinci, Ο Μυστικός Δείπνος, τοιχογραφία, τέμπερα σε γύψο, Μοναστήρι Santa Maria delle Grazie (Παναγία της Χάριτος), Μιλάνο, Ιταλία. Περίφημο έργο, το πιο δημοφιλές με θέμα το τελευταίο δείπνο του Ιησού με τους μαθητές του, πριν τη σύλληψή του, αποτέλεσε το πρότυπο αλλά και αντικείμενο μίμησης για μεταγενέστερους ζωγράφους.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Pascal Dagnan-Bouveret, Μυστικός Δείπνος, 1896. Στον συγκεκριμένο πίνακα χρησιμοποιείται και η νέα τέχνη της φωτογραφίας για τη δημιουργία πιο ρεαλιστικών αποτελεσμάτων. 
    Πηγή: Wikipedia   

    Μια διαφορετική απεικόνιση του Μυστικού Δείπνου σε βυζαντινό ψηφιδωτό.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Θεοφάνης ο Κρής (Στρελίτζας), Ο Μυστικός Δείπνος, μέσα 16ου αιώνα. Στο κέντρο του πίνακα ο Ιούδας προδίδεται απλώνοντας τα χέρια να πιάσει φαγητό. Μονή Σταυρονικήτα, Άγιο Όρος, Χαλκιδική.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    El Greco (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος), Η αγωνία στον κήπο, περ. 1590, λάδι σε καμβά, Μουσείο Τέχνης Τολέδο, Ισπανία. Ο πίνακας αποτυπώνει τη στιγμή αδυναμίας του Χριστού λίγο πριν τη σύλληψή του, κατά την οποία προσεύχεται στον Θεό να αποφύγει το μαρτύριο.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Andrea Mantegna, Αγωνία στον κήπο, μεταξύ 1458-1460, τέμπερα σε ξύλο, Εθνική Βιβλιοθήκη Αγγλίας, Λονδίνο.
    Ο Ιησούς προσεύχεται στον Κήπο της Γεθσημανής καθώς ρωμαίοι στρατιώτες (στο βάθος) έρχονται να τον συλλάβουν.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Caravaggio, Η σύλληψη του Χριστού, περ. 1602, λάδι σε καμβά, Εθνική Βιβλιοθήκη Ιρλανδίας, Δουβλίνο.
    Στο κέντρο δεσπόζει η πράξη προδοσίας του Ιούδα με το περίφημο φιλί.
    Πηγή: Wikimedia Commons

    Giuseppe Cesari, Ο Χριστός παίρνεται κρατούμενος, περ. 1597, λάδι σε ξύλο καρυδιάς, Museumslandschaft Hessen Kassel, Hessen, Γερμανία.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    James Tissot, Το αυτί του Μάλχου, μεταξύ 1886-1894, αδιαφανής ακουαρέλα πάνω από γραφίτη σε γκρι χαρτί, Μουσείο Brooklyn, Νέα Υόρκη. Ο Πέτρος κόβει το αυτί του Μάλχου, υπηρέτη του αρχιερέα Καϊάφα.
    Πηγή:  Wikimedia Commons     

    Colijn de Coter, Η σύλληψη του Χριστού (λεπτομέρεια), περ. 1500, τέμπερα σε ξύλο, Εθνικό Μουσείο στη Βαρσοβία, Πολωνία. Στη λεπτομέρεια αυτή ο Χριστός αποκαθιστά το κομμένι αυτί του Μάλχου.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Giotto di Bondone, Ο Χριστός μπροστά στον Καϊάφα, περ. 1305, νωπογραφία στον Ναό Strovegni, Πάδοβα, Ιταλία.
    Πηγή: WikiArt  

    Matthias Storm, Ο Χριστός μπροστά στον Καϊάφα, αρχές δεκαετίας του 1630, λάδι σε καμβά.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Caravaggio, Η άρνηση του Αγίου Πέτρου, περ. 1610, λάδι σε καμβά, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη. Πρόκειται για την πρώτη από τις τρεις διαδοχικές περιπτώσεις, στις οποίες ο Πέτρος αρνείται ότι γνωρίζει τον Ιησού.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    James Tissot, Η δεύτερη άρνηση του Αγίου Πέτρου, μεταξύ 1886-1894, αδιαφανής ακουαρέλα πάνω από γραφίτη σε γκρι χαρτί, Μουσείο Brooklyn, Νέα Υόρκη.
    Πηγή:  Wikimedia Commons 

    Carl Bloch, Η άρνηση του Πέτρου, 19ος αιώνας. Το έργο απεικονίζει με δραματικότητα την (τρίτη) άρνηση του Πέτρου· στο βάθος ο συλληφθείς Χριστός και δίπλα στον Πέτρο ο πετεινός, το λάλημα του οποίου είχε προφητεύσει ο Ιησούς.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Anton Robert Leinweber, Η άρνηση του Πέτρου, πριν το 1921. Το λάλημα του πετεινού σημαίνει ότι ο Πέτρος έχει ήδη αρνηθεί τον Ιησού τρεις φορές, κάτι για το οποίο μετανιώνει οικτρά, όπως φαίνεται και στον πίνακα.
    Πηγή: Wikimedia Commons

    James Tissot, Ο Ιησούς οδηγείται από τον Καϊάφα στον Πιλάτο, μεταξύ 1886-1894, αδιαφανής ακουαρέλα πάνω από γραφίτη σε γκρι χαρτί, Μουσείο Brooklyn, Νέα Υόρκη.
    Πηγή:  Wikimedia Commons 

    Mihály Munkácsy, Ο Χριστός μπροστά στον Πιλάτο, 1881, ελαιογραφία σε καμβά, Μουσείο Déri, Debrecen, Ουγγαρία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Nikolai Ge, Ποια είναι η αλήθεια; Ο Χριστός μπροστά στον Πιλάτο, 1890, Πινακοθήκη Tretyakov, Μόσχα.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Antonio Ciseri, Ιδού ο άνθρωπος (Ecce homo), 1871. Ο Πιλάτος παρουσιάζει τον μαστιγωμένο Ιησού στον λαό της Ιερουσαλήμ. Λάδι σε καμβά, Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης, Palazzo Pitti, Φλωρεντία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    «Δώσε μας τον Βαραββά», εικονογράφηση από τον ένατο τόμο της έκδοσης Η Βίβλος και η ιστορία της διδασκόμενη μέσα από χίλια εικονογραφημένα μαθήματα, 1910. Στην εικόνα ο λαός απαιτεί και πανηγυρίζει την απελευθέρωση του Βαραββά.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Πίνακας ανώνυμου ιταλού καλλιτέχνη του 14ου αι. με τίτλο Ο Χριστός μπροστά στον Πιλάτο, μεταξύ 1300-1350, Ακαδημία της Βενετίας, Ιταλία. Στο έργο αποτυπώνεται η στιγμή στην οποία ο Πιλάτος αποποποιείται την ευθύνη για την καταδίκη του Ιησού, πλένοντας τα χέρια του.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Ο Πόντιος Πιλάτος «νίπτει τας χείρας του», έργο του Gebhard Fugel, Καθολική Εκκλησία Αγίου Αντωνίου, Bad Saulgau, Γερμανία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    James Tissot, Τον έντυσαν με τα δικά Του φορέματα, μεταξύ 1886-1894, αδιαφανής ακουαρέλα πάνω από γραφίτη σε γκρι χαρτί, Μουσείο Brooklyn, Νέα Υόρκη.
    Πηγή:  Wikimedia Commons  

    Matthias Strom, Ο Χριστός στεφανωμένος με αγκάθια, μεταξύ 1633-1639, λάδι σε καμβά, Μουσείο Norton Simon, Καλιφόρνια, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    El Greco (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος), Ο διαμελισμός των ιματίων (El Espolio), μεταξύ 1577-1579, λάδι σε καμβά, Καθεδρικός του Τολέδο, Ισπανία. Ο πίνακας απεικονίζει τον Χριστό ντυμένο με τα κόκκινα υφάσματα, λίγο πριν τον γδύσουν και τον καρφώσουν στον Σταυρό.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Λεπτομέρεια από τον περίφημο πίνακα Ο Χριστός κουβαλώντας τον Σταυρό, ο οποίος αποδίδεται στον Ιερώνυμο Μπος (ή καποιον μιμητή του), μεταξύ 1510 και 1535, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Καλών Τεχνών, Γάνδη, Βέλγιο. Στο έργο δίνεται έμφαση στον εμπαιγμό του Ιησού, με την απεικόνιση ιδιαίτερα γκροτέσκων προσώπων.
    Πηγή: Wikimedia Commons

    Isabella Francken, Ο δρόμος προς τον Γολγοθά, 1631, λάδι σε χαλκό.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Πίνακας που απεικονίζει τον Σίμωνα τον Κυρηναίο να βοηθάει τον Ιησού στο κουβάλημα του Σταυρού, Εκκλησία του Αγίου Βονιφάτιου, Leeuwarden, Ολλανδία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Callisto Piazza, Η καθήλωση του Χριστού στον Σταυρό, 1538, λάδι σε ξύλο μεταφερμένο σε καμβά, Ναός Santa Maria Incoronata (Παναγία Εστεμμένη), Lodi, Λομβαρδία, Ιταλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    James Tissot, «Διψάω». Το ξύδι που δίνεται στον Ιησού, μεταξύ 1886-1894, αδιαφανής ακουαρέλα πάνω από γραφίτη σε γκρι χαρτί, Μουσείο Brooklyn, Νέα Υόρκη.
    Πηγή:  Wikimedia Commons 

    Anthony van Dyck, Σταύρωση, περ. 1622, λάδι σε καμβά, Μονή Αγίου Ζαχαρία, Βενετία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    James Tissot, Ο Ιωσήφ της Αριμαθαίας αναζητά τον Πιλάτο για να ικετεύσει άδεια να μετακινήσει το σώμα του Ιησού, μεταξύ 1886-1894, αδιαφανής ακουαρέλα πάνω από γραφίτη σε γκρι χαρτί, Μουσείο Brooklyn, Νέα Υόρκη.
    Πηγή:  Wikimedia Commons  

    Ο Ιωσήφ της Αριμαθαίας ζητά από τον Πιλάτο το σώμα του Χριστού, ορθόδοξη εικόνα ρωσικής προέλευσης, τέλη του 15ου αιώνα.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Baltasar de Echave y Rioja, Η ταφή του Χριστού, 1665, λάδι σε καμβά, Εθνικό Μουσείο Τέχνης, Mexico City, Μεξικό.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Benjamin Gerritsz Cuyp, Ο άγγελος ανοίγει τον τάφο του Χριστού, περ. 1640, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Καλών Τεχνών Βουδαπέστης, Ουγγαρία.
    Πηγή:  Wikimedia Commons 

    Ορθόδοξη εικόνα που απεικονίζει την Παναγία και τη Μαρία Μαγδαληνή μπροστά στον άδειο τάφο του Χριστού καθώς ο άγγελος ανακοινώνει την ανάστασή Του, 17ος αιώνας, τέμπερα σε ξύλο, Ρωσία.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Fra Angelico, Ανάσταση του Χριστού και οι γυναίκες στον τάφο, 1440-1442, νωπογραφία, Εθνικό Μουσείο Αγίου Μάρκου, Φλωρεντία, Ιταλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Alexander Ivanov, Η εμφάνιση του Χριστού στη Μαρία τη Μαγδαληνή μετά την Ανάσταση, 1835, λάδι σε καμβά, Κρατικό Ρωσικό Μουσείο, Αγία Πετρούπολη. Σύμφωνα με το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, ο Χριστός εμφανίστηκε πρώτα σε αυτή, όταν η γυναίκα επέστρεψε στον άδειο τάφο, αφού πρώτα ανήγγειλε το γεγονός στους δύσπιτους μαθητές.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Guercino, Η εμφάνιση του Χριστού στην Παρθένο Μαρία, 1628-1630, λάδι σε καμβά, Δημοτική Πινακοθήκη του Cento, Ιταλία. Μια πολύ ζωντανή αναπαράσταση της συνάντησης γιου και μητέρας, η οποία βέβαια απουσιάζει από το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο και, κατ’ επέκταση, από το κείμενό μας. 
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    James Tissot, Η εμφάνιση του Ιησού στις άγιες γυναίκες, 1886-1894, αδιαφανής ακουαρέλα πάνω από γραφίτη σε γκρι χαρτί, Μουσείο Brooklyn, Νέα Υόρκη. Η βασική διαφορά με το κείμενο του Καλλιουπολίτη είναι ότι στο εικαστικό έργο εμφανίζονται τρεις γυναίκες και όχι δύο.
    Πηγή:  Wikimedia Commons  

    Η Μαρία η Μαγδαληνή ανακοινώνει στους έντεκα αποστόλους την ανάσταση του Ιησού, μικρογραφία χειρογράφου του Ψαλτηρίου του Αγίου Αλβανού, Μοναστήρι St. Godehard, Hildesheim, Γερμανία, εκτίθεται στην κοντινή Dombibliothek (Καθεδρική Βιβλιοθήκη).
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Duccio di Buoninsegna, Εμφάνιση ενώ οι απόστολοι είναι στο τραπέζι, 1308-1311, τέμπερα σε ξύλο, Μουσείο Μητροπολιτικής  Όπερας του Duomo, Σιένα, Ιταλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    William Blake, Ο Χριστός εμφανίζεται στους μαθητές του μετά την Ανάσταση, 1795, έγχρωμη εκτύπωση, ζωγραφισμένη με ακουαρέλα και τέμπερα, Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης, Ουάσινγκτον, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Duccio di Buoninsegna, Ο Χριστός αφήνει τους απόστολους, 1308-1311, τέμπερα σε ξύλο, Μουσείο Μητροπολιτικής  Όπερας του Duomo, Σιένα, Ιταλία. Ο Ιησούς παραγγέλλει στους μαθητές του να διδάξουν τη χριστιανική πίστη σε όλα τα έθνη. 
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Ο Άγιος Ματθίας, που επιλέχτηκε από τους μαθητές του Ιησού να αντικαταστήσει τον Ιούδα ως δωδέκατος απόστολος, έργο του Simone Martini, περ. 1317-1319, τέμπερα και χρυσογραφία σε ξύλο, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Η Πεντηκοστή, ορθόδοξη αγιογραφία, Ι. Ν. Προφήτη Δανιήλ, Αθήνα.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    El Greco (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος), Η Πεντηκοστή, περ. 1600, λάδι σε καμβά, Μουσείο Prado, Μαδρίτη, Ισπανία. Το έργο απεικονίζει την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος με τη μορφή των πύρινων γλωσσών που κατεβαίνουν στους απόστολους.
    Πηγή: Wikimedia Commons

    Anthony van Dyck, Πεντηκοστή, 1618-1620, λάδι σε καμβά, Πινακοθήκη του Βερολίνου (Gemäldegalerie), Γερμανία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Gebhard Fugel, Το κήρυγμα της Πεντηκοστής, τέλη 19ου-αρχές 20ου αι., Πινακοθήκη Fähre, Bad Saulgau, Γερμανία. Οι 12 απόστολοι, αμέσως μετά την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος, κηρύττουν και βαπτίζουν στο όνομα του Θεού.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Nicolas Poussin, Οι Άγιοι Πέτρος και Παύλος θεραπεύουν τον κουτσό άνδρα, 1655, λάδι σε καμβά, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη.
    Πηγή: The Metropolitan Museum of Art 

    Ραφαήλ, Η θεραπεία του κουτσού άνδρα, περ. 1516, χρώμα σε καμβά, Μουσείο Victoria and Albert, Λονδίνο.
    Πηγή: Art and Bible    

    Masaccio, Η κατανομή των ελεημάτων και ο θάνατος του Ανανία, 1426-1427, νωπογραφία, παρεκκλήσι Brancacci, ναός Santa Maria del Carmine, Φλωρεντία, Ιταλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Ραφαήλ, Ο θάνατος του Ανανία, 1515, τέμπερα σε χαρτί πάνω σε καμβά, Μουσείο Victoria and Albert, Λονδίνο.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Ambrosius Francken ο Πρεσβύτερος, Θάνατος της Σαπφείρας, περ. 1600, λάδι σε ξύλο, Εθνικό Μουσείο, Κρακοβία, Πολωνία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Aubin Vouet, Ο θάνατος της Σαπφείρας και του Ανανία, περ. 1632, Μουσείο Καλών Τεχνών, Ρουέν, Γαλλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Michael Willmann, Η μεταστροφή του Αγίου Παύλου, τελευταίο τέταρτο του 17ου αι., λάδι σε καμβά, Παλάτι Kozłówka, Kozłówka, Πολωνία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    David Teniers ο Πρεσβύτερος, Η μεταστροφή του Αγίου Παύλου, λάδι σε ξύλο, Οίκος δημοπρασιών Christie’s.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Pietro da Cortona, Ο Ανανίας αποκαθιστά την όραση του Αγίου Παύλου, περ. 1631, λάδι σε καμβά, εκκλησία των Καπουτσίνων Santa Maria della Concezione (Παναγία της Σύλληψης), Ρώμη.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Η βάπτιση του Αγίου Παύλου, ψωφιδωτό στην Cappela Palatina, Παλέρμο, Σικελία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Guido Reni, Άγιος Ιάκωβος ο Μέγας, 1636-1638, λάδι σε καμβά, Μουσείο Καλών Τεχνών, Houston, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Juan Fernández Navarrete, Το μαρτύριο του Ιακώβου, περ. 1569-1571, λάδι σε καμβά, Μοναστήρι του Αγίου Lorenzo  στο Escorial, Ισπανία.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Andrey N. Mironov, Η εμφάνιση του αγγέλου στον Απόστολο Πέτρο, 2009, λάδι σε μουσαμά. Το έργο απεικονίζει την επίσκεψη του αγγέλου στον φυλακισμένο απόστολο Πέτρο.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Juan A. Espinoza, Η απελευθέρωση του Αγίου Πέτρου, 1651, λάδι σε καμβά, Μουσείο Rioja, Logroño, Ισπανία.
    Πηγή:  Wikimedia Commons   

    Battistello Caracciolo, Η απελευθέρωση του Αγίου Πέτρου, 1615, λάδι σε καμβά, εκκλησία Pio Monte della Misericordia, Νάπολη, Ιταλία. Ο άγγελος οδηγεί τον Πέτρο έξω από τη φυλακή με ασφάλεια καθώς οι ρωμαίοι στρατιώτες είναι αναίσθητοι.
    Πηγή: Wikimedia Commons

    Ο Παύλος απευθύνεται στο κοινό μετά τη σύλληψή του, γκραβούρα του Gustave Doré για μετάφραση της Βίβλου στα γαλλικά (La Grande Bible de Tours), 1866.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Rebrandt, Ο Άγιος Παύλος στη φυλακή, 1627, λάδι σε ξύλο, Κρατική Πινακοθήκη (Staatsgalerie) Στουτγκάρδης, Γερμανία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Bartolomeo Montagna, Άγιος Παύλος, 1482, ξύλο, Μουσείο Poldi Pezzoli, Μιλάνο, Ιταλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Ο Παύλος στην Αθήνα, πίνακας ανώνυμου καλλιτέχνη του 19ου αι., που απεικονίζει τον απόστολο Παύλο να κηρύττει από το βήμα του Άρειου Πάγου τον λόγο του Θεού στους αθηναίους πολίτες.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Ραφαήλ, Ο Άγιος Παύλος κηρύττει στην Αθήνα, 1515, Βασιλική Συλλογή του Ηνωμένου Βασιλείου.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Ο λόγος του απόστολου Παύλου, χαραγμένος σε πλάκα στον Άρειο Πάγο, δίπλα στην Ακρόπολη της Αθήνας.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Ο Άγιος Παύλος γράφοντας τις επιστολές του, πίνακας που αποδίδεται στον Valentin de Boulogne, περ. 1618-1620, λάδι σε καμβά, Μουσείο Καλών Τεχνών, Houston, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Pier Francesco Sacchi, Ο Άγιος Παύλος γράφει, δεκαετία του 1520, λάδι σε ξύλο λεύκας, Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου, Αγγλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Θραύσμα από τον Πάπυρο 32 (recto) του 2ου αι. μ.Χ., ο οποίος διασώζει τμήματα της Επιστολής προς Τίτον (εδώ 1:11-15), Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη John Rylands, Manchester, Αγγλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Σελίδα της περίφημης Βίβλου του Γουτεμβέργιου (τόμος 2), του πρώτου τυπωμένου βιβλίου, η οποία περιέχει απόσπασμα από την Επιστολήν προς Τίτον, περ. 1455, Βοδλεϊανή (Bodleian) Βιβλιοθήκη, Πανεπιστήμιο Οξφόρδης, Αγγλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

  • Δε βρέθηκαν βίντεο
  • Δε βρέθηκε ακουστικό περιεχόμενο

 

Κατάλογος Πολυμέσων


Αισώπου Μύθοι
Ανακάλημα της Κωνσταντινόπολης
Απόκοπος
Αφήγησις παράξενος του ταπεινού Σαχλίκη
Βαρλαάμ και Ιωάσαφ
Βασιλεύς ο Ροδολίνος
Βίοι αγίων
Διγενής Ακρίτης
Διήγησις Βελισαρίου
Διήγησις εξαίρετος ερωτική και ξένη Φλωρίου του πανευτυχούς και κόρης Πλάτζια Φλώρης
Διήγησις Ιεροθέου Αββατίου
Διήγησις και οπτασία ωφέλιμος ορθοδόξου τινός Δημητρίου
Διήγησις του Αχιλλέως
Διήγησις του Πωρικολόγου
Διήγησις του Ρεμπελιού των Ποπολάρων
Εξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου, η ποία λέγεται Κρόνικα, τουτέστιν Χρονικόν
Ερωτικόν ενύπνιον
Ερωτόκριτος
Ερωτοπαίγνια
Ερωφίλη
Η Βοσκοπούλα
Η Θυσία του Αβραάμ
Η Καινή Διαθήκη
Η Κοσμογέννησις
Η Φυλλάδα του Μεγαλέξαντρου
Θησαυρός
Θρήνος εις τα Πάθη και την Σταύρωσιν του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού
Θρήνος της Θεοτόκου
Θρήνος της Κρήτης
Θρήνος της Κωνσταντινούπολης
Ιστορία και όνειρο
Ιστορία του Ταγιαπιέρα
Κατζούρμπος
Κλίνη Σολομώντος
Λεηλασία της Παροικιάς της Πάρου
Λόγοι διδακτικοί του πατρός προς τον υιόν
Μεγάλον θανατικόν από πανόκλα
Ο Βίος του Αισώπου
Ο Έπαινος των γυναικών
Ο Κρητικός Πόλεμος
Ο Οψαρολόγος
Ο Χρονογράφος
Παιδιόφραστος διήγησις των ζώων των τετραπόδων
Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη
Πανουργίαι υψηλόταται του Μπερτόλδου
Πανώρια
Πένθος θανάτου, ζωής μάταιον και προς Θεόν επιστροφή
Περί ηρώων, στρατηγών, φιλοσόφων, αγίων και άλλων ονομαστών ανθρώπων, οπού εβγήκασιν από το νησί της Κύπρου
Πόλεμος της Τρωάδος
Πτωχοπρόδρομος
Ριμάδα κόρης και νιου
Ρίμες αγάπης (Κυπριακά ερωτικά)
Σπανέας
Σπανός
Στάθης
Στίχοι γραμματικού Μιχαήλ του Γλυκά ούς έγραψε καθ΄ ον κατεσχέθη καιρόν εκ προσαγγελίας χαιρεκάκου τινός
Συναξάριον του τιμημένου γαδάρου
Το κατά Καλλίμαχον και Χρυσορρόην ερωτικόν διήγημα
Το Χρονικόν του Μορέως
Φορτουνάτος
Φυσιολόγος
Χρονικό του Γαλαξειδιού
Χρονικό του μοναστηριού του Αγίου Θεοδώρου Κυθήρων
Χρονικό των Σερρών
Χρονικόν