Λεηλασία της Παροικιάς της Πάρου

Έμμετρη ιστορική αφήγηση με θέμα την εισβολή του τουρκικού στόλου στο κυκλαδίτικο νησί. Παραδίδεται ανώνυμα και χρονολογείται λίγο μετά τα αναπαριστώμενα γεγονότα που συνέβησαν στις 19 Μαΐου 1668, κατά την τελική φάση του Κρητικού Πολέμου. Στους 672 σωζόμενους στίχους ο ανώνυμος ποιητής παρουσιάζει, στην καθομιλουμένη κρητική διάλεκτο της εποχής και σε ιαμβικό ενδεκασύλλαβο ομοιοκατάληκτο στίχο, τα τραγικά συμβάντα που κορυφώνονται με τον θρήνο των αιχμαλώτων για την απώλεια της πατρίδας τους.

 

  • Άποψη του λιμανιού των Χανίων, εικόνα από λεύκωμα του φλαμανδού χαράκτη και βιβλιοπώλη Jakob Peeters (Αμβέρσα 1686), βασισμένο σε σχέδια του αδελφού του Jan Peeters, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη.
    Πηγή: Travelogues, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη    

    Χάρτης του Ηράκλειου (Φρανκφούρτη 1669), αλληγορική παράσταση με τη Γαληνοτάτη Δημοκρατία της Βενετίας και την οθωμανική αυτοκρατορία ως πολεμιστές, Ελληνική Βιβλιοθήκη-Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης.
    Πηγή: Travelogues, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη    

    Nicolas II de Larmessin, γκραβούρα του βεζίρη Κιοπρουλού Φαζίλ Αχμέτ Πασά (Κιοπρουλής), 1690.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Ο θυρεός (το έμβλημα) των μεγάλων βεζίρηδων.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Οθωμανική γαλέρα (κάτεργο) από μικρογραφία/μινιατούρα.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Χάρτης των Χανίων του φλαμανδού ζωγράφου Jan ή Johannes Peeters, 1644.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Marie Gabriel Florent Auguste de Choiseul-Gouffier, Καπουδάν πασάς, ναύαρχος του οθωμανικού στόλου, Παρίσι, 1822.
    Πηγή: Travelogues, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη  

    Ανώνυμο πορτρέτο του μεγάλου βεζίρη Καρά Μουσταφά Πασά (Καπλάν-Μουσταφάς), φιλοτεχνημένο μετά την πολιορκία της Βιέννης (τέλη 17ου αι.), ελαιογραφία σε καμβά, Μουσείο Βιέννης.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Jodocus Hondius, χάρτης του 1606 που απεικονίζει την αχανή επικράτεια της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Ανατολικά εκτείνεται μέχρι τη Γεωργία και το Αζερμπαϊτζάν στα βόρεια, και ώς τον Περσικό Κόλπο και την Ερυθρά στα νότια.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Χάρτης ανώνυμου γερμανού σχεδιαστή, που απεικονίζει την παράταξη των στρατευμάτων κατά την τελική φάση της πολιορκίας του Χάνδακα (1667/1668).
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Γκραβούρα ανώνυμου Γερμανού, με θέμα την πολιορκία του Χάνδακα στο τελευταίο έτος του πολέμου (1669). Η γαλλική επέμβαση αποτυπώνεται στην εικόνα του Δούκα του Beaufort πάνω αριστερά.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Jan Peeters, Οθωμανικές δυνάμεις επιτίθενται σε ένα νησιωτικό φρούριο, (πιθανότατα τη Γραμβούσα), συμπλοκή κατά τη διάρκεια της πολιορκίας του Χάνδακα, ελαιογραφία σε καμβά, 1667.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Η Mehterȃn, δηλαδή η οθωμανική στρατιωτική μπάντα, παίζει σε κύκλο, ζωγραφιά του Αρίφ Πασά, 1839, Εθνική Βιβλιοθήκη, Άγκυρα.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Έφιπποι μουσικοί της Mehterȃn συνοδεύουν πεζούς στρατιώτες στη μάχη, μικρογραφία από τουρκικό χειρόγραφο του 1720, Μουσείο Παλατιού Τοπ Καπί, Κωνσταντινούπολη.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Οθωμανοί πεζοί στρατιώτες (Γενίτσαροι) του Σουλτάνου Μουράτ του Δ΄.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Σπαχήδες (οθωμανοί ιππείς) στη μάχη της Βιέννης, το 1683.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Η σημαία του οθωμανικού στόλου από το 1453 έως το 1793.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Χάρτης της Σίκινου και της Φολέγανδρου (Sicandro e Policandro), από το βιβλίο του ιταλού χαράκτη και ζωγράφου Marco Boschini για τα νησιά του Αιγαίου (Βενετία 1658), Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη.
    Πηγή: Travelogues, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη   

    Τυπική φορεσιά προεστού (δημογέροντα) της Τουρκοκρατίας. Απεικονίζεται χιώτης ευγενής σε σχέδιο του Φρίξου Αριστέως από εικονογράφηση του Α. Καράβα.
    Πηγή: Travelogues, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη   

    Σκλάβοι κωπηλάτες σε (οθωμανική;) γαλέρα. Ο επιστάτης μαστιγώνει τις γυμνές πλάτες όσων οι επιδόσεις υστερούν.
    Πηγή:  Μηχανή του Χρόνου       

    Η γαλέρα του οθωμανού ναύαρχου Μπαρμπαρόσα κατά τη διάρκεια της εκστρατείας στη Γαλλία (1543), αντίγραφο στο οποίο αποτυπώνεται η σπουδαιότητα των κωπηλατών στα ιστιοφόρα πλοία της εποχής.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Χάρτης της Ίου από το νησολόγιο του Marcho Boschini (Βενετία 1658), Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη.
    Πηγή: Travelogues, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη     

    Άποψη της νησίδας Δεσποτικό από τον Άγιο Γεώργιο της Αντίπαρου.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Χάρτης της Σίφνου από το νησολόγιο του Marco Boschini (Βενετία 1658), Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη.
    Πηγή: Travelogues, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη       

    Piri Reis, Χάρτης των Κυκλάδων μεταξύ της Πελοποννήσου και της Κρήτης. Από το περίφημο Κιτάμπ Μπαχρίγιε (1η έκδ. 1520) του περιώνυμου oθωμανού ναύαρχου και χαρτογράφου, Μουσείο Walters Art, Βαλτιμόρη.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Σύγχρονη άποψη της Παροικίας της Πάρου. Στο κέντρο δεσπόζει η εκκλησία του Αγίου Κωνσταντίνου.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Έλληνας έμπορος (πραγματευτής) του 16ου αιώνα, γκραβούρα του Cesare Vecellio.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Εικόνα από το βιβλίο του Pierre Dan, Ιστορία της Μπαρμπαριάς και των πειρατών της, Παρίσι, 1637. Ιερείς της Μεταρρύθμισης προσπαθούν να απελευθερώσουν σκλάβους από τους πειρατές.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Οι λεγόμενες «Πόρτες» που αναφέρονται στον στ. 229, επικίνδυνοι βράχοι δυτικά του λιμανιού της Πάρου.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Θεόδωρος Ράλλης, Προσευχή σε ελληνική εκκλησία, Μονπαρνάς, 1876, ελαιογραφία σε καμβά, ιδιωτική συλλογή.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Γυναίκα της Πάρου, από το βιβλίο του γάλλου περιηγητή Nicolas de Nicolay για τους ανθρώπινους τύπους της οθωμανικής αυτοκρατορίας (Βενετία, 1580), Ελληνική Βιβλιοθήκη-Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης.
    Πηγή: Travelogues, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη     

    «και ήρχετο μέσα με όλη την αρμάδα...» (στ. 307). Μπορούμε να φανταστούμε ότι ανάλογη εικόνα αντίκρισαν και οι Παροικιώτες: αγγλικά πλοία και η αήττητη ισπανική αρμάδα, πίνακας ανώνυμου άγγλου ζωγράφου, 1588.
    Πηγή: Wikimedia Commons

    Χάρτης της Πάρου, της Αντιπάρου, του Δεσποτικού και των γύρω νησίδων, από το ιστορικό-γεωγραφικό σύγγραμμα για την ανατολική Μεσόγειο του φλαμανδού γιατρού και λόγιου Olfert Dapper (Amsterdam 1688).
    Πηγή: Travelogues, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη      

    Θεόδωρος Ράλλης, Η λεία, περ. 1905, ελαιογραφία σε καμβά, Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Η εξωτερική, αναπαλαιωμένη όψη του ναού της Παναγίας της Εκατονταπυλιανής ή Καταπολιανής σήμερα.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Το εσωτερικό της Παναγίας της Εκατονταπυλιανής στην Πάρο κατά τον προηγούμενο αιώνα, σχέδιο από το βιβλίο του Francesco Perilla, Τα νησιά της Ελλάδας, Αθήνα 1935, ιδιωτική συλλογή.
    Πηγή: Travelogues, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη     

    Τα πολυτελή, όπως περιγράφονται στους στ. 533-540, σπίτια των προεστών πρέπει να διέθεταν και σκαλιστές ξύλινες καρέκλες από καρυδιά, ιταλικής προέλευσης, όπως αυτές (16ος αιώνας).
    Πηγή: Wikimedia Commons

    Joseph Wright, Ο αιχμάλωτος, 1575-77, Μουσείο Derby, Μεγάλη Βρετανία
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Το παρεκκλήσι του Αγίου Νικολάου στην Παναγία Εκατονταπυλιανή στην Πάρο, από το φωτογραφικό λεύκωμα των Boissonas και Baud-Bovy (Γενεύη 1919).
    Πηγή: Travelogues, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη  

  • Συνοπτική ιστορία της Βενετοκρατίας και Φραγκοκρατίας στην Πάρο, απόσπασμα από τη σειρά ντοκιμαντέρ «Κυκλάδες διά μέσου των αιώνων», επεισόδιο «Πάρος», σκηνοθεσία: Αντώνης Βασιλόπουλος, αφήγηση: Λευτέρης Ελευθεριάδης, χρονολογία παραγωγής: 1994, προβολή: κρατική τηλεόραση ΕΡΤ.
    Πηγή: Αρχείο της ΕΡΤ         
    Η Βενετοκρατία και το πέρασμα στην οθωμανική κυριαρχία, απόσπασμα από τη σειρά ντοκιμαντέρ «Ξένοι ταξιδιώτες στην Ελλάδα», επεισόδιο «Πάρος-Αντίπαρος», σκηνοθεσία: Δημήτρης Δημογεροντάκης, αφήγηση: Ζαχαρίας Ρόχας, χρονολογία παραγωγής: 1999, προβολή: κρατική τηλεόραση ΕΡΤ.
    Πηγή: Αρχείο της ΕΡΤ  
    Η Πάρος στην Τουρκοκρατία, απόσπασμα από τη σειρά ντοκιμαντέρ «Κυκλάδες διά μέσου των αιώνων», επεισόδιο «Πάρος», σκηνοθεσία: Αντώνης Βασιλόπουλος, χρονολογία παραγωγής: 1994, προβολή: κρατική τηλεόραση ΕΡΤ.
    Πηγή: Αρχείο της ΕΡΤ 
    Η ιστορία του ναού της Παναγίας της Καταπολιανής, απόσπασμα από τη σειρά ντοκιμαντέρ «Ξένοι ταξιδιώτες στην Ελλάδα», επεισόδιο «Πάρος-Αντίπαρος», σκηνοθεσία: Δημήτρης Δημογεροντάκης, αφήγηση: Ζαχαρίας Ρόχας, χρονολογία παραγωγής: 1999, προβολή: κρατική τηλεόραση ΕΡΤ.
    Πηγή: Αρχείο της ΕΡΤ  
  • Δε βρέθηκε ακουστικό περιεχόμενο

 

Κατάλογος Πολυμέσων


Αισώπου Μύθοι
Ανακάλημα της Κωνσταντινόπολης
Απόκοπος
Αφήγησις παράξενος του ταπεινού Σαχλίκη
Βαρλαάμ και Ιωάσαφ
Βασιλεύς ο Ροδολίνος
Βίοι αγίων
Διγενής Ακρίτης
Διήγησις Βελισαρίου
Διήγησις εξαίρετος ερωτική και ξένη Φλωρίου του πανευτυχούς και κόρης Πλάτζια Φλώρης
Διήγησις Ιεροθέου Αββατίου
Διήγησις και οπτασία ωφέλιμος ορθοδόξου τινός Δημητρίου
Διήγησις του Αχιλλέως
Διήγησις του Πωρικολόγου
Διήγησις του Ρεμπελιού των Ποπολάρων
Εξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου, η ποία λέγεται Κρόνικα, τουτέστιν Χρονικόν
Ερωτικόν ενύπνιον
Ερωτόκριτος
Ερωτοπαίγνια
Ερωφίλη
Η Βοσκοπούλα
Η Θυσία του Αβραάμ
Η Καινή Διαθήκη
Η Κοσμογέννησις
Η Φυλλάδα του Μεγαλέξαντρου
Θησαυρός
Θρήνος εις τα Πάθη και την Σταύρωσιν του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού
Θρήνος της Θεοτόκου
Θρήνος της Κρήτης
Θρήνος της Κωνσταντινούπολης
Ιστορία και όνειρο
Ιστορία του Ταγιαπιέρα
Κατζούρμπος
Κλίνη Σολομώντος
Λεηλασία της Παροικιάς της Πάρου
Λόγοι διδακτικοί του πατρός προς τον υιόν
Μεγάλον θανατικόν από πανόκλα
Ο Βίος του Αισώπου
Ο Έπαινος των γυναικών
Ο Κρητικός Πόλεμος
Ο Οψαρολόγος
Ο Χρονογράφος
Παιδιόφραστος διήγησις των ζώων των τετραπόδων
Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη
Πανουργίαι υψηλόταται του Μπερτόλδου
Πανώρια
Πένθος θανάτου, ζωής μάταιον και προς Θεόν επιστροφή
Περί ηρώων, στρατηγών, φιλοσόφων, αγίων και άλλων ονομαστών ανθρώπων, οπού εβγήκασιν από το νησί της Κύπρου
Πόλεμος της Τρωάδος
Πτωχοπρόδρομος
Ριμάδα κόρης και νιου
Ρίμες αγάπης (Κυπριακά ερωτικά)
Σπανέας
Σπανός
Στάθης
Στίχοι γραμματικού Μιχαήλ του Γλυκά ούς έγραψε καθ΄ ον κατεσχέθη καιρόν εκ προσαγγελίας χαιρεκάκου τινός
Συναξάριον του τιμημένου γαδάρου
Το κατά Καλλίμαχον και Χρυσορρόην ερωτικόν διήγημα
Το Χρονικόν του Μορέως
Φορτουνάτος
Φυσιολόγος
Χρονικό του Γαλαξειδιού
Χρονικό του μοναστηριού του Αγίου Θεοδώρου Κυθήρων
Χρονικό των Σερρών
Χρονικόν