Απόκοπος

Γραμμένος είτε στο πρώτο είτε στο δεύτερο μισό του 15ου αιώνα, αλλά τυπωμένος για πρώτη φορά στη Βενετία το 1509, γνώρισε αλλεπάλληλες ανατυπώσεις και έγινε ένα από τα δημοφιλέστερα αναγνώσματα του νέου ελληνισμού, τουλάχιστον για τους επόμενους τρεις αιώνες. Ο Απόκοπος του Μπεργαδή περιγράφει μια ονειρική κάθοδο στον άλλο κόσμο και αποτελεί το πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα της πρώιμης Αναγέννησης στην κρητική λογοτεχνία. Είναι συνθεμένος σε βυζαντινή δημώδη γλώσσα με πολλά στοιχεία του κρητικού ιδιώματος και στις βενετικές εκδόσεις αποτελείται από 556 ζευγαρωτά ομοιοκατάληκτους δεκαπεντασύλλαβους στίχους, ωστόσο το τελευταίο τμήμα του γενικά θεωρείται νόθο.

 

  • Η πρώτη σελίδα της έκδοσης του 1534. Πάνω αριστερά το διαφημιστικό δίστιχο με το επώνυμο του ποιητή. Το κείμενο δεν είναι τυπωμένο σε 15σύλλαβους, αλλά σε 8σύλλαβους και 7σύλλαβους "στίχους", που χωρίζονται σε δύο στήλες.
    Πηγή:  Wikimedia Commons     

    «Μιαν αποκόπου ’νύσταξα να κοιμηθώ εθυμήθην / ήθεκα το κρεββάτιν μου κ’ ύπνον απεκοιμήθην» (στ. 1-2). Η εικόνα προέρχεται από την προμετωπίδα της έκδοσης του 1534 από το τυπογραφείο da Sabbio. Εδώ από κόμικ ομάδας φοιτητών Κύπρου υπό την επίβλεψη του Τάσου Καπλάνη.
    Πηγή: issuu.com   

    Ο ποιητής ονειρεύεται, μικρογραφία (1400-1425) από χειρόγραφο του Roman de la Rose, έργου που, όπως και ο Απόκοπος, έχει ονειρικό πλαίσιο (dream vision). Εδώ ο Jean de Meung, συγγραφέας που συνέχισε και ολοκλήρωσε το συγκεκριμένο έργο κοιμάται και ονειρεύεται σαν άλλος Μπεργαδής.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Η εικόνα μάς παραπέμπει στην (αλληγορική) καταδίωξη της ελαφίνας από τον ποιητή στην αρχή του ονείρου του. Μικρογραφία του 14ου αι. που παρουσιάζει τον βασιλιά της Αγγλίας Ιωάννη να κυνηγά έφιππος ένα ελάφι, Βρετανική Βιβλιοθήκη, Λονδίνο.
    Πηγή: The British Library 

    Ο ποιητής/ήρωας απολαμβάνει τις καλλονές του τόπου στον οποίο βρέθηκε (στ. 16 κ.ε.). Μικρογραφία από χειρόγραφο του Roman de la Rose, 14ος αι., Εθνική Βιβλιοθήκη Ουαλίας, Aberystwyth.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Το «Δέντρο της Ζωής» κατάφορτο με φύλλα και «μυρισμένα μήλα», όπως το περιγράφει και ο Μπεργαδής (στ. 24-25), έργο του Raphaël Toussaint, 2009.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Το στόμα του δράκοντα ως είσοδος στον Άδη, λεπτομέρεια από μικρογραφία του Simon Marmion, περ. 1475, Μουσείο Getty, Λος Άντζελες.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    O Κάτω Κόσμος και το παράπονο των νεκρών. Antoni Gruszecki, Ο χορός του Θανάτου, 1767, λάδι σε καμβά, Μοναστήρι Καπουτσίνων, Κρακοβία, Πολωνία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Τα δύο αδέλφια πάνω στο πλοίο με τον θάνατο να καραδοκεί. Hans Holbein ο Νεότερος, Μακάβριος χορός. Το πλοίο σε μια καταιγίδα.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Joseph Mallord William Turner, Το ναυάγιο, λάδι σε καμβά, Πινακοθήκη Tate Britain, Λονδίνο.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Η κοπέλα μαθαίνει στον ύπνο της τον θάνατο των αδελφών της και πεθαίνει. Luigi Schiavonetti, Η ψυχή αφήνει το σώμα, 1808.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Wenceslaus Hollar, Πομπή του μακάβριου χορού, άγνωστης χρονολογίας, Βιβλιοθήκη Σπάνιων Βιβλίων Thomas Fisher, Πανεπιστήμιο Τορόντο, Καναδάς.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    «Μακάβριος χορός», Lorenzo Costa ο Πρεσβύτερος, Ο θρίαμβος του θανάτου, 1490, νωπογραφία στη Βασιλική San Giacomo Maggiore, Μπολόνια, Ιταλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Το έργο αυτό αποτυπώνει τη συνάθροιση νεκρών από όλες τις κοινωνικές τάξεις, όπως ακριβώς περιγράφεται στο απόσπασμα. Bernt Notke, Μακάβριος χορός, τέλη 15ου αι., τμήμα ενός μεγαλύτερου, χαμένου σήμερα, έργου, Ναός Αγίου Νικολάου, Tallinn, Εσθονία.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

  • Δε βρέθηκαν βίντεο
  • Δε βρέθηκε ακουστικό περιεχόμενο

 

Κατάλογος Πολυμέσων


Αισώπου Μύθοι
Ανακάλημα της Κωνσταντινόπολης
Απόκοπος
Αφήγησις παράξενος του ταπεινού Σαχλίκη
Βαρλαάμ και Ιωάσαφ
Βασιλεύς ο Ροδολίνος
Βίοι αγίων
Διγενής Ακρίτης
Διήγησις Βελισαρίου
Διήγησις εξαίρετος ερωτική και ξένη Φλωρίου του πανευτυχούς και κόρης Πλάτζια Φλώρης
Διήγησις Ιεροθέου Αββατίου
Διήγησις και οπτασία ωφέλιμος ορθοδόξου τινός Δημητρίου
Διήγησις του Αχιλλέως
Διήγησις του Πωρικολόγου
Διήγησις του Ρεμπελιού των Ποπολάρων
Εξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου, η ποία λέγεται Κρόνικα, τουτέστιν Χρονικόν
Ερωτικόν ενύπνιον
Ερωτόκριτος
Ερωτοπαίγνια
Ερωφίλη
Η Βοσκοπούλα
Η Θυσία του Αβραάμ
Η Καινή Διαθήκη
Η Κοσμογέννησις
Η Φυλλάδα του Μεγαλέξαντρου
Θησαυρός
Θρήνος εις τα Πάθη και την Σταύρωσιν του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού
Θρήνος της Θεοτόκου
Θρήνος της Κρήτης
Θρήνος της Κωνσταντινούπολης
Ιστορία και όνειρο
Ιστορία του Ταγιαπιέρα
Κατζούρμπος
Κλίνη Σολομώντος
Λεηλασία της Παροικιάς της Πάρου
Λόγοι διδακτικοί του πατρός προς τον υιόν
Μεγάλον θανατικόν από πανόκλα
Ο Βίος του Αισώπου
Ο Έπαινος των γυναικών
Ο Κρητικός Πόλεμος
Ο Οψαρολόγος
Ο Χρονογράφος
Παιδιόφραστος διήγησις των ζώων των τετραπόδων
Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη
Πανουργίαι υψηλόταται του Μπερτόλδου
Πανώρια
Πένθος θανάτου, ζωής μάταιον και προς Θεόν επιστροφή
Περί ηρώων, στρατηγών, φιλοσόφων, αγίων και άλλων ονομαστών ανθρώπων, οπού εβγήκασιν από το νησί της Κύπρου
Πόλεμος της Τρωάδος
Πτωχοπρόδρομος
Ριμάδα κόρης και νιου
Ρίμες αγάπης (Κυπριακά ερωτικά)
Σπανέας
Σπανός
Στάθης
Στίχοι γραμματικού Μιχαήλ του Γλυκά ούς έγραψε καθ΄ ον κατεσχέθη καιρόν εκ προσαγγελίας χαιρεκάκου τινός
Συναξάριον του τιμημένου γαδάρου
Το κατά Καλλίμαχον και Χρυσορρόην ερωτικόν διήγημα
Το Χρονικόν του Μορέως
Φορτουνάτος
Φυσιολόγος
Χρονικό του Γαλαξειδιού
Χρονικό του μοναστηριού του Αγίου Θεοδώρου Κυθήρων
Χρονικό των Σερρών
Χρονικόν