Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη

Πρόκειται για ένα πεζό, διδακτικό, εκλαϊκευτικό έργο, αποτελούμενο από μεταφράσεις αποσπασμάτων της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης στη λαϊκή/νεοελληνική γλώσσα, εξέχον δείγμα του εκκλησιαστικού δημώδους λόγου, γραμμένο τη δεκαετία του 1530. Τα θέματα των δύο ιερών κειμένων, που καλύπτουν το μισό περίπου βιβλίο, διανθίζονται με σχολιασμούς και άλλες διηγήσεις, καθώς, κοντά στη θρησκευτική διδασκαλία, περιλήφθηκαν θέματα ιστορίας, χρονογραφίας, εγκυκλοπαιδικά, αλλά και θέματα καθημερινής πρακτικής. Οι πηγές τού έργου είναι ένα ιταλικό λαϊκό βιβλίο, έργα εκκλησιαστικής γραμματείας και χρονογραφικά κείμενα.

 

  • Ο πρόλογος της έκδοσης του 1549.
    Πηγή: Ελένη Κακουλίδη-Πάνου (επιμ.), Ιωαννίκιος Καρτάνος, Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη 2000, σ. 36.  

    Η προμετωπίδα της έκδοσης του 1536.
    Πηγή: Ελένη Κακουλίδη-Πάνου (επιμ.), Ιωαννίκιος Καρτάνος, Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη 2000, σ. 34.  

    Η προμετωπίδα της έκδοσης του 1549.
    Πηγή: Ελένη Κακουλίδη-Πάνου (επιμ.), Ιωαννίκιος Καρτάνος, Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη 2000, σ. 35.  

    Η προμετωπίδα της έκδοσης του 1556.
    Πηγή: Ελένη Κακουλίδη-Πάνου (επιμ.), Ιωαννίκιος Καρτάνος, Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη 2000, σ. 38. 

    Η προμετωπίδα της έκδοσης του 1567.
    Πηγή: Ελένη Κακουλίδη-Πάνου (επιμ.), Ιωαννίκιος Καρτάνος, Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη 2000, σ. 39.  

    Αλχημική προσέγγιση των τεσσάρων χυμών σε σχέση με τα τέσσερα στοιχεία και τα ζώδια, εικονογράφηση στο βιβλίο Το Πέμπτο Στοιχείο του Leonhart Thurneiss, 1574.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Εποχές, τέσσερα στοιχεία και ανθρώπινοι χαρακτήρες, μικρογραφία από το έργο του Αγίου Ισίδωρου της Σεβίλλης (6ος-7ος αιώνας) Περί της φύσεως των πραγμάτων/De natura rerum.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Giuseppe Arcimboldo, Τα τέσσερα στοιχεία/The Four Elements, 1566.
    Σειρά πινάκων που αναπαριστούν τα τέσσερα στοιχεία της φύσης. Η Φωτιά και το Νερό εκτίθενται στο Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης στη Βιέννη, η Γη ανήκει σε ιδιωτική συλλογή και ο Αέρας υπάρχει μόνο σε αντίγραφα.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Louis Finson, Αλληγορία για τα τέσσερα στοιχεία/Allegory of the Four Elements, 1611, ελαιογραφία σε καμβά, μέρος ιδιωτικής συλλογής.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Cornelis Schut, Νερό (Τα τέσσερα στοιχεία)/Water (The four elements), 1612-1655, χαλκογραφία, Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Cornelis Schut, Αέρας (Τα τέσσερα στοιχεία)/Air (The four elements), 1612-1655, χαλκογραφία, Μουσείο Rijksmuseum, Άμστερνταμ.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Joachim Beuckelaer, Τα τέσσερα στοιχεία: Φωτιά/The Four Elements: Fire, ελαιογραφία σε καμβά, Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου.
    Πηγή: Wikimedia Commons

    Joachim Beuckelaer, Τα τέσσερα στοιχεία: Νερό/The Four Elements: Water, ελαιογραφία σε καμβά, Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Τέσσερα στοιχεία, εποχές και Ζώδια, μικρογραφία από αγγλικό μεσαιωνικό χειρόγραφο του 11ου αιώνα.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Γκραβούρα από το βιβλίο Viridarium chymichum του D. Stolcius von Stolcenberg, Φρανκφούρτη 1624. Από αριστερά προς τα δεξιά: Γη, Νερό, Αέρας, Φωτιά.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Vincent van Gogh, Έναστρη Νύχτα/Starry Night, 1889, ελαιογραφία σε καμβά, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Νέα Υόρκη.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Edvard Munch, Ο Ήλιος/The Sun, 1910-1911, Μουσείο Munch, Όσλο, Νορβηγία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Samuel Palmer, Η Πανσέληνος του Φθινοπώρου/The Harvest Moon, περ. 1833, λάδι σε χαρτί απλωμένο σε ξύλο, Κέντρο του Yale για τη Βρετανική Τέχνη, Connecticut, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Caspar David Friedrich, Δύο άντρες ατενίζουν το φεγγάρι/Two Men Contemplating the Moon, 1819-1820, λάδι σε καμβά, Πινακοθήκη New Masters, Δρέσδη, Γερμανία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Samuel Palmer, Ένας βοσκός και το κοπάδι του κάτω από το φεγγάρι και τα αστέρια/A Shepherd and his Flock under the Moon and Stars, 1827, Κέντρο του Yale για τη Βρετανική Τέχνη, Connecticut, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    William Morris, Ο άγγελος της νύχτας κρατάει το φεγγάρι που μικραίνει/Night Angel Holding a Waning Moon, 1857-1869, υδατογραφία, μελάνι, γραφίτης και κολλάζ σε χαρτί, Μουσείο Καλών Τεχνών, Houston, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Χάρτης της Σελήνης από το έργο Selenographia του αστρονόμου Johannes Hevelius, 1645.
    Πηγή: Wikimedia commons  

    Edvard Munch, Ο Ήλιος/The Sun, 1910-1911, Μουσείο Munch, Όσλο, Νορβηγία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Ο ήλιος, οι πλανήτες, οι άγγελοι και ο ουράνιος θόλος, ξυλογραφία χρονολογημένη το 1475.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Σχέδιο που αποδίδεται στον Albrecht Dürer. Ο ήλιος και το φεγγάρι, από το βιβλίο του Hartmann Schedel  Nuremberg chronicle, 1493.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Jean-Baptiste Theodon (1646-1713), Ο Θρίαμβος της Πίστης ενάντια στην Ειδωλολατρία/Triumph of Faith over Idolatry, Εκκλησία των Ιησουιτών, Ρώμη.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Louis Janmot, Το πέταγμα της ψυχής/The flight of the soul, 1854, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Καλών Τεχνών της Λυόν, Γαλλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Ξυλογραφία Αδάμ και Εύας, η οποία  κοσμούσε όλες τις παλιές εκδόσεις του έργου.
    Πηγή: Ελένη Κακουλίδη-Πάνου επιμ., Ιωαννίκιος Καρτάνος, Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη 2000, σ. 162. 

    Marc Chagall, Αδάμ και Εύα/Adam & Eve.
    Πηγή: Pinterest    

    Lucas Cranach, Η πτώση του ανθρώπου/Fall of man, 1537.
    Πηγή: Pinterest      

    Λεπτομέρεια βυζαντινού μωσαϊκού με τον Αδάμ και την Εύα, τέλη 5ου-αρχές 6ου αι. μ.Χ., Μουσείο Τέχνης του Cleveland.
    Πηγή: The Cleveland Museum of Art     

    Lucas Cranach ο Πρεσβύτερος, Αδάμ και Εύα/Adam & Eve, 1526, λάδι σε ξύλο, Ινστιτούτο Τέχνης Courtauld, Λονδίνο.
    Πηγή:  Wikimedia Commons       

    Peter Paul Rubens, Η πτώση του ανθρώπου ή Αδάμ και Εύα/The Fall of Man or Adam and Eve, 1628-1629, ελαιογραφία σε καμβά, Μουσείο Prado, Μαδρίτη.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Marcantonio Raimondi, Αδάμ και Εύα/Adam and Eve, περ. 1512-1514, γκραβούρα, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη.
    Πηγή:  The Metropolitan Museum of Art       

    Lucas Cranach ο Πρεσβύτερος, Ο Αδάμ και η Εύα στον Κήπο της Εδέμ/Adam and Eve in The Garden of Eden, 1520-1525. Η Εύα προσφέρει το μήλο στον Αδάμ, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Soumaya, Mexico city.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Masaccio, Η αποβολή του Αδάμ και της Εύας από τον Παράδεισο/The Expulsion Of Adam and Eve from Eden, πριν και μετά την αποκατάσταση, νωπογραφία στη Βασιλική Santa Maria del Carmine, Φλωρεντία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Giovanni di Paolo, Η Δημιουργία του Κόσμου και η εκδίωξη από τον Παράδεισο/The Creation of the World and the Expulsion from Paradise, 1445, τέμπερα και χρυσογραφία σε ξύλο, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη.
    Πηγή:  Wikimedia Commons  

    Λεπτομέρεια από το τρίπτυχο Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων/The Garden of Earthly Delights του Hieronymus Bosch. Απεικονίζεται ο προενσαρκωμένος Χριστός να ευλογεί την Εύα πριν αυτή παρουσιαστεί στον Αδάμ, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Prado, Μαδρίτη.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    William Blake, Ο Αδάμ και η Εύα βρίσκουν το σώμα του Άβελ/The Body of Abel Found by Adam and Eve, 1826, μελάνι, τέμπερα και χρυσογραφία σε ξύλο, Πινακοθήκη Tate, Λονδίνο.
    Πηγή:  Wikipedia    

    Tiziano, Κάιν και Άβελ/Cain and Abel, 1542-1544, λάδι σε καμβά, Βασιλική της Santa Maria della Salute, Βενετία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Jose Vergara, Κάιν και Άβελ/Cain and Abel, 18ος αιώνας, λάδι σε καμβά, Μουσείο Καλών Τεχνών Βαλένθιας, Ισπανία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Albrecht Dürer, Ο Κάιν σκοτώνει τον Άβελ/Cain Killing Abel, 1511, ξυλογραφία, Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης, Ουάσινγκτον.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Daniele Crespi, Ο Κάιν σκοτώνει τον Άβελ/Cain Killing Abel, 1618-1620, ελαιογραφία σε καμβά, ανήκει σε ιδιωτική συλλογή.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Pietro Novelli, Κάιν και Άβελ/Cain and Abel, πρώτο μισό 17ου αιώνα, ελαιογραφία σε καμβά, Εθνική Πινακοθήκη Αρχαίας Τέχνης, Ρώμη.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Carl Poellath, Κάιν και Άβελ/Kain i Abel, 1886 ή και νωρίτερα.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Gaetano Gandolfi, Κάιν και Άβελ/Cain and Abel, 18ος αιώνας, μαύρη και άσπρη κιμωλία σε καφέ χαρτί.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    William-Adolphe Bouguereau, Το Πρώτο Πένθος/The First Mourning, 1888. Ο Αδάμ και η Εύα θρηνούν για τον θάνατο του Άβελ, λάδι σε καμβά, Εθνικό Μουσείο Καλών Τεχνών του Μπουένος Άιρες.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Peter Paul Rubens, Ο Κάιν σκοτώνει τον Άβελ/Cain slaying Abel, 1608-1609, λάδι σε ξύλο, Ινστιτούτο Τέχνης Courtauld, Λονδίνο.
    Πηγή:  Wikimedia Commons     

    Henri Vidal, Κάιν/Cain, 1896. Το γλυπτό, που παρουσιάζει τον Κάιν μετανιωμένο για την αδελφοκτονία, βρίσκεται στον Κήπο του Κεραμεικού (Tuileries Gardens), στο Παρίσι. 
    Πηγή:  Wikimedia Commons

    Raffaellino Bottalla, Συνάντηση Ησαύ και Ιακώβ/Meeting between Esau and Jacob, μεταξύ 1636 and 1641, λάδι σε καμβά, Μουσεία Καπιτωλίου, Ρώμη.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Matthias Stom, Ησαύ και Ιάκωβος/Esau and Jacob, δεκαετία του 1640, λάδι σε καμβά, Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη, Ρωσία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Gerrit Willemsz Horst, Ο Ισαάκ ευλογεί τον Ιακώβ/Isaac blessing Jacob, 1638, λάδι σε καμβά, Πινακοθήκη Dulwich, Λονδίνο.
    Πηγή: Wikimedia Commons

    Peter Paul Rubens, Η συμφιλίωση Ιακώβ και Ησαύ/The Reconciliation of Jakob and Esau, 1624, λάδι σε ξύλο, Σκωτσέζικη Εθνική Πινακοθήκη, Εδιμβούργο.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Francesco Hayez, Ησαύ και Ιακώβ συμφιλιώνονται/Esau and Jacob reconcile, 1844, ελαιογραφία σε καμβά, Πινακοθήκη Tosio Martinengo, Μπρέσια, Ιταλία.
    Πηγή:  Wikimedia Commons      

    Λεπτομέρεια μικρογραφίας του François Maitre, με θέμα τη γέννηση Ισαύ και Ιακώβ, περ. 1475-1480, Μουσείο Meermanno, Χάγη, Ολλανδία.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Gustave Doré, Ο Μωυσής σπάζει τις πλάκες της Διαθήκης/Moses Breaks the Tables of the Law, από αγγλική έκδοση της Βίβλου, Λονδίνο 1866.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Rembrandt, Ο Μωυσής με τις Δέκα Εντολές/Moses with the Ten Commandments, 1659, ελαιογραφία σε καμβά, Πινακοθήκη Βερολίνου (Gemäldegalerie).
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Michelangelo, Μωυσής/Moses, γλυπτό στην εκκλησία του Αγίου Πέτρου στις αλυσίδες (San Pietro in Vincoli), Ρώμη.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Philippe de Champaigne, Ο Μωυσής με τις Δέκα Εντολές/Moses with the Ten Commandments, 1648, ελαιογραφία σε καμβά, Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη, Ρωσία.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Ο Μωυσής και οι Δέκα Εντολές, ξυλογραφία που κοσμούσε όλες τις παλιές εκδόσεις του έργου.
    Πηγή: Ελένη Κακουλίδη-Πάνου επιμ., Ιωαννίκιος Καρτάνος, Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη 2000, σ. 270. 

    Η Μάχη της Ισσού, ο Αλέξανδρος αντιμετωπίζει τον Δαρείο Γ΄ Κοδομανό, ψηφιδωτό (περ. 100 π.Χ.) στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης.
    Πηγή: Σαν σήμερα   

    Λεπτομέρεια μικρογραφίας από ελληνικό χειρόγραφο του «Μυθιστορήματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου» (14ος αιώνας). Εικονίζονται σκηνές από τη ζωή του Μεγάλου Αλεξάνδρου οι οποίες τεχνοτροπικά ακολουθούν την τάση της ύστερης βυζαντινής περιόδου (1204-1453).
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Λεπτομέρεια από το προηγούμενο ψηφιδωτό (περ. 100 π.Χ.) της Μάχης στην Ισσό, που εστιάζει στον Αλέξανδρο, Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης, Ιταλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Charles le Brun, Το πέρασμα του Γρανικού/La Passage du Granique, 1665, λάδι σε καμβά, Μουσείο Λούβρου, Παρίσι.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Jan Brueghel ο Πρεσβύτερος, Η μάχη των Γαυγαμήλων/The Battle of Gaugamela, 1602, ελαιογραφία σε καμβά, Μουσείο Λούβρου, Παρίσι.
    Πηγή: Wikimedia Commons        

    Francesco Fontebasso, Ο Μυστικός Δείπνος/The Last Supper, 1762, ελαιογραφία σε καμβά, Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη, Ρωσία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Jacopo Bassano, Μυστικός Δείπνος/Last Supper, περ. 1546, ελαιογραφία σε καμβά, Πινακοθήκη Borghese, Ρώμη.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Hans Holbein ο Νεότερος, Ο Μυστικός Δείπνος/The Last Supper, 1524-1525, Μουσείο Kunst, Βασιλεία, Ελβετία.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Leandro Bassano, Ο Μυστικός Δείπνος/The Last Supper, περ. 1578, λάδι σε καμβά, εκκλησία Santa Maria Formosa, Βενετία.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Tintoretto, Ο Μυστικός Δείπνος/The Last Supper, μεταξύ 1592-1594. Χαρακτηριστική η διαφοροποίηση στην τεχνοτροπία αλλά και στον αριθμό των προσώπων. Ελαιογραφία σε καμβά, Βασιλική San Giorgio Maggiore, Βενετία.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Pseudo-Jacopino di Francesco, Ο Μυστικός Δείπνος/The Last Supper (Ultima Cena), 1325-1330, τέμπερα και χρυσογραφία σε ξύλο, Μουσείο Brooklyn, Νέα Υόρκη.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Pascal Dagnan-Bouveret, Μυστικός Δείπνος/Last Supper, 1896.
    Πηγή: Wikipedia    

    Albrecht Dürer, Ο Μυστικός Δείπνος/The Last Supper, 1511, ξυλογραφία που ανήκει, μαζί με 35 άλλες, σε σειρά με τον γενικό τίτλο The Small Passion, Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Βυζαντινό μωσαϊκό του Χριστού να πλένει τα πόδια των μαθητών του, Καθεδρικός Ναός Monreale, Παλέρμο, Ιταλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Θεοφάνης ο Κρής (Στρελίτζας), Ο Μυστικός Δείπνος, μέσα 16ου αιώνα. Ο Ιούδας απλώνει τα χέρια να πιάσει φαγητό. Μονή Σταυρονικήτα, Άγιο Όρος, Χαλκιδική.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Ο Χριστός κουβαλώντας τον σταυρό/Christ carrying the cross (1510-1535), έργο που αποδίδεται στον Hieronymus Bosch ή κάποιον μιμητή/οπαδό του. Ο Ιησούς στον δρόμο προς τον Γολγοθά, περιστοιχισμένος από γκροτέσκα πρόσωπα  – στην αριστερή γωνία απεικονίζεται η Βερόνικα με το μανδήλι. Λάδι σε ξύλο, Μουσείο καλών Τεχνών, Γάνδη, Βέλγιο.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Hieronymus Bosch, Ο Χριστός κουβαλώντας τον σταυρό/Christ carrying the cross, περ. 1500, αριστερό πάνελ τρίπτυχου, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης (Kunsthistorisches Museum), Βιέννη.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Albrecht Dürer, Το μαντήλι της Βερόνικας/Veil of Veronica, 1513, γκραβούρα με δύο αγγέλους να κρατάνε το μαντήλι, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Ραφαήλ, Ο σπασμός/Lo Spasimo ή Ο Ιησούς κουβαλώντας τον σταυρό/Jesus carrying the cross, 1516. Θέμα του το παραπάτημα του Χριστού και η στιγμή αγωνίας της μητέρας του. Λάδι σε ξύλο, μεταφερμένο σε καμβά, Μουσείο Prado, Μαδρίτη.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Claude Mellan, Το μαντήλι της Βερόνικας/Veronicas veil, 1649, γκραβούρα, Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, Παρίσι.
    Πηγή:  Wikimedia Commons   

    Hans Memmling, Η Βερόνικα κρατώντας το μαντίλι της/Veronica holding her veil, περ. 1470, λάδι σε ξύλο, Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης, Ουάσινγκτον.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Lucas Cranach ο Πρεσβύτερος, Η Σταύρωση/The Crucifixion, 1501. Ο Χριστός στο κέντρο και οι δύο ληστές εκατέρωθεν. Λάδι σε ξύλο, Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης (Kunsthistorisches Museum), Βιέννη.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Σταύρωση/Crucifixion, μεταγενέστερος (1532) πίνακας του Lucas Cranach του Πρεσβύτερου πάνω στο ίδιο θέμα, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Τέχνης Indiannapolis, ΗΠΑ.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Rembrandt, Η Σταύρωση/The Crucifixion, περ. 1635. Το θέμα εδώ δεν παρουσιάζεται με τη συνήθη μετωπική οπτική των περισσότερων έργων. Γραμμική οξυγραφία (χαρακτικό), Künstlerhaus, Βιέννη
     Πηγή: Wikimedia Commons    

    Μιχαήλ Άγγελος(;), Σταύρωση/Crucifixion, περ. 1540.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Ξυλογραφία με θέμα την Σταύρωση, που κοσμούσε όλες τις παλιές εκδόσεις του έργου.
    Πηγή: Ελένη Κακουλίδη-Πάνου επιμ., Ιωαννίκιος Καρτάνος, Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη 2000, σ. 382. 

    Anthony van Dyck, Σταύρωση/Crucifixion, περ. 1622, λάδι σε καμβά, Μονή Αγίου Ζαχαρία, Βενετία.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Rogier van der Weyden, Τρίπτυχο της Σταύρωσης/Triptych: The Crucifixion, 1443-1445. Στο δεξιό πάνελ η Αγία Βερόνικα με το μανδήλι. Λάδι σε ξύλο, Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης (Kunsthistorisches Museum), Βιέννη.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Bernardino Luini, Σταύρωση/Crucifixion, 1530, λάδι σε καμβά, μεταφερμένο από ξύλο, Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη, Ρωσία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Michelangelo Cercuozzi, Ο καλός ληστής/The good thief, 1620-1660, λάδι σε σχιστόλιθο, Πινακοθήκη Rosenfeld Rorcini, Λονδίνο.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Tiziano, Χριστός και o καλός ληστής/Christ and The Good Thief, περ. 1566, λάδι σε καμβά, Εθνική Πινακοθήκη της Μπολόνιας, Ιταλία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Hans von Tübingen, Σταύρωση/Crucifixion, περ. 1430. Ο μετανοημένος ληστής στα αριστερά του πίνακα (δεξιά του Χριστού) και ο αμετανόητος στην άλλη πλευρά με έναν δαίμονα από πάνω του. Χρώμα σε ξύλο, Πινακοθήκη Belvedere, Βιέννη.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Ρωσική εικόνα του καλού ληστή στον Παράδεισο, περ. 1560, Κρεμλίνο, Μόσχα.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Μεταβυζαντινή εικόνα με θεολογική αναπαράσταση της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου στη Νίκαια, έργο του Μιχαήλ Δαμασκηνού, 1591, εκτίθεται στο Μουσείο Αγίας Αικατερίνης Σιναϊτών, Ηράκλειο Κρήτης. 
    Πηγή: Wikimedia Commons     

    Απεικόνιση της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, τοιχογραφία του 18ου αι. στον Ορθόδοξο Ναό Σταυροπόλεως στο Βουκουρέστι.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος, με τον Άρειο να απεικονίζεται νικημένος ξαπλώνοντας κάτω από τα πόδια του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου, Μοναστήρι Μεγάλο Μετέωρο, Μετέωρα, Τρίκαλα.
    Πηγή: Wikimedia Commons   

    Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος και οι επίσκοποι κρατάνε το Σύμβολο της Πίστεως ή της Νίκαιας, το γνωστό μας «Πιστεύω».
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Vasily Surikov, Η Πρώτη Σύνοδος της Νίκαιας/First Council of Nicea, 1876 ή 1877, ελαιογραφία σε καμβά, Κρατικό Ρωσικό Μουσείο, Αγία Πετρούπολη.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Mihály Munkácsy, Ο Χριστός μπροστά στον Πιλάτο/Christ in front of Pilate, 1881, ελαιογραφία σε καμβά, Μουσείο Déri, Debrecen, Ουγγαρία.
    Πηγή: Wikimedia Commons      

    Nikolai Ge, Ποια είναι η αλήθεια; Ο Χριστός μπροστά στον Πιλάτο/What is the truth? Christ before Pilate, 1890, Πινακοθήκη Tretyakov, Μόσχα.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Μικρογραφία χειρογράφου που απεικονίζει τον Πιλάτο να «νίπτει τας χείρας του» με τον Χριστό παρουσιασμένο μπροστά του, περ. 1503-1504, Εθνική Βιβλιοθήκη Ουαλίας, Aberystwyth.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Antonio Ciseri, Ιδού ο άνθρωπος/Ecce homo, 1871. Ο Πιλάτος παρουσιάζει τον μαστιγωμένο Ιησού στον λαό της Ιερουσαλήμ. Λάδι σε καμβά, Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης, Palazzo Pitti, Φλωρεντία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Ο Μέγας Κωνσταντίνος προσφέρει στην Παναγία την οχυρωμένη Κωνσταντινούπολη, λεπτομέρεια από ψηφιδωτό (περ. 100 μ.Χ.) στον ναό της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη. 
    Πηγή:  Wikimedia Commons    

    Domenico Fetti, Το Μανδήλιον της Βερόνικας/The Veil of Veronica, 1618 ή 1622, λάδι σε ξύλο, Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης, Ουάσινγκτον.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Mattia Preti, Η Αγία Βερόνικα με το Μανδήλι/Saint Veronica with the Veil, μεταξύ 1655 και 1660, λάδι σε καμβά, Μουσείο Τέχνης του Λος Άντζελες, ΗΠΑ.
    Πηγή:  Wikimedia Commons    

    Master of Saint Veronica, Η Αγία Βερόνικα με το Ιερό Μανδήλιο/St. Veronica with the Holy Kerchief, περ. 1420, τέμπερα σε ξύλο, Πινακοθήκη Alte, Μόναχο, Γερμανία.
    Πηγή:  Wikimedia Commons     

    Hans Memmling, Η Βερόνικα κρατώντας το μαντίλι της/Veronica holding her veil, περ. 1470, λάδι σε ξύλο, Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης, Ουάσινγκτον.
    Πηγή: Wikimedia Commons 

    Ο θάνατος του Νέρωνα, γκραβούρα του Englebert Kaempfer (1651-1716).
    Πηγή: Early Church History  

    Ο Νέρωνας αποφασίζει να αυτοκτονήσει, χαρακτικό του G, Mochetti πάνω στο σχέδιο του Bartolomeo Pinelli, 1810.
    Πηγή: akg images 

    Eduardo Barrón González, Νέρων και Σενέκας, 1904, γλυπτό που ανήκει στο Μουσείο Prado της Μαδρίτης, αλλά εκτίθεται στο Μουσείο Zamora.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Manuel Domínguez Sánchez, Η αυτοκτονία του Σενέκα/El suicidio de Séneca, 1871, ελαιογραφία, Μουσείο Prado, Μαδρίτη.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Konsantin Makovsky, Ο θάνατος του Νέρωνα, 1904, ελαιογραφία σε καμβά, Πινακοθήκη Tretyakov, Μόσχα, Ρωσία.
    Πηγή: Wikimedia Commons  

    Henryk Siemiradzki, Οι πυρσοί του Νέρωνα/Nero’s Torches, 1876. Απεικονίζονται πρώιμοι χριστιανοί μάρτυρες που πρόκειται να καούν ζωντανοί ως υπεύθυνοι της μεγάλης φωτιάς της Ρώμης. Εθνικό Μουσείο Κρακοβίας, Πολωνία.
    Πηγή: Wikimedia Commons    

    Εξομολόγηση κατά το ορθόδοξο τυπικό.
    Πηγή: Ιερός Ναός Αγίας Σοφίας Νέου Ψυχικού  

    Εξομολόγηση νέας γυναίκας ορθόδοξου δόγματος.
    Πηγή: Ιερός Ναός Αγίας Σοφίας Νέου Ψυχικού   

    Giuseppe Maria Crespi, Εξομολόγηση/Confession, 1712. Απεικονίζεται ο τρόπος εξομολόγησης των καθολικών, κατά την οποία δεν υπάρχει οπτική επαφή εξομολογούμενου και εξομολογητή. Λάδι σε καμβά, Πινακοθήκη των Παλαιών Δασκάλων (Gemäldegalerie Alte Meister), Δρέσδη, Γερμανία.
    Πηγή: Wikimedia Commons     

  • Δε βρέθηκαν βίντεο
  • Δε βρέθηκε ακουστικό περιεχόμενο

 

Κατάλογος Πολυμέσων


Αισώπου Μύθοι
Ανακάλημα της Κωνσταντινόπολης
Απόκοπος
Αφήγησις παράξενος του ταπεινού Σαχλίκη
Βαρλαάμ και Ιωάσαφ
Βασιλεύς ο Ροδολίνος
Βίοι αγίων
Διγενής Ακρίτης
Διήγησις Βελισαρίου
Διήγησις εξαίρετος ερωτική και ξένη Φλωρίου του πανευτυχούς και κόρης Πλάτζια Φλώρης
Διήγησις Ιεροθέου Αββατίου
Διήγησις και οπτασία ωφέλιμος ορθοδόξου τινός Δημητρίου
Διήγησις του Αχιλλέως
Διήγησις του Πωρικολόγου
Διήγησις του Ρεμπελιού των Ποπολάρων
Εξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου, η ποία λέγεται Κρόνικα, τουτέστιν Χρονικόν
Ερωτικόν ενύπνιον
Ερωτόκριτος
Ερωτοπαίγνια
Ερωφίλη
Η Βοσκοπούλα
Η Θυσία του Αβραάμ
Η Καινή Διαθήκη
Η Κοσμογέννησις
Η Φυλλάδα του Μεγαλέξαντρου
Θησαυρός
Θρήνος εις τα Πάθη και την Σταύρωσιν του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού
Θρήνος της Θεοτόκου
Θρήνος της Κρήτης
Θρήνος της Κωνσταντινούπολης
Ιστορία και όνειρο
Ιστορία του Ταγιαπιέρα
Κατζούρμπος
Κλίνη Σολομώντος
Λεηλασία της Παροικιάς της Πάρου
Λόγοι διδακτικοί του πατρός προς τον υιόν
Μεγάλον θανατικόν από πανόκλα
Ο Βίος του Αισώπου
Ο Έπαινος των γυναικών
Ο Κρητικός Πόλεμος
Ο Οψαρολόγος
Ο Χρονογράφος
Παιδιόφραστος διήγησις των ζώων των τετραπόδων
Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη
Πανουργίαι υψηλόταται του Μπερτόλδου
Πανώρια
Πένθος θανάτου, ζωής μάταιον και προς Θεόν επιστροφή
Περί ηρώων, στρατηγών, φιλοσόφων, αγίων και άλλων ονομαστών ανθρώπων, οπού εβγήκασιν από το νησί της Κύπρου
Πόλεμος της Τρωάδος
Πτωχοπρόδρομος
Ριμάδα κόρης και νιου
Ρίμες αγάπης (Κυπριακά ερωτικά)
Σπανέας
Σπανός
Στάθης
Στίχοι γραμματικού Μιχαήλ του Γλυκά ούς έγραψε καθ΄ ον κατεσχέθη καιρόν εκ προσαγγελίας χαιρεκάκου τινός
Συναξάριον του τιμημένου γαδάρου
Το κατά Καλλίμαχον και Χρυσορρόην ερωτικόν διήγημα
Το Χρονικόν του Μορέως
Φορτουνάτος
Φυσιολόγος
Χρονικό του Γαλαξειδιού
Χρονικό του μοναστηριού του Αγίου Θεοδώρου Κυθήρων
Χρονικό των Σερρών
Χρονικόν