Άνθη ευλαβείας
Συγγραφέας: Συλλογικό
Με τον τίτλο Άνθη ευλαβείας κυκλοφόρησε στα 1708 μια συλλογή ελληνικών, λατινικών και ιταλικών ποιημάτων —ανάμεσά τους και τρία πεζά κείμενα— των μαθητών της Φλαγγινείου σχολής της Βενετίας, «εις δόξαν της Θεομητορικής Μεταστάσεως» και αφιερωμένη στον (χορηγό της;) Μελέτιο Τυπάλδο, μαθητή και δάσκαλο της σχολής και κατόπιν μητροπολίτη Φιλαδελφείας. Με εμφανείς τις επιδράσεις της ελληνικής, αρχαίας και δημώδους, καθώς και της λατινικής και ιταλικής γλώσσας και γραμματείας, τα ποιήματα αυτά δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν, παρά την τεχνική τους αρτιότητα, το επίπεδο των μαθητικών γυμνασμάτων.
Αθανάσιος Καραθανάσης (επιμ.), Άνθη ευλαβείας [Νέα Ελληνική Βιβλιοθήκη. Ποίηση, 36], Ερμής, Αθήνα 1978.
Εισαγωγή
Με τον τίτλο Άνθη ευλαβείας κυκλοφόρησε στα 1708 μια συλλογή ποιημάτων των μαθητών της Φλαγγινείου Σχολής της Βενετίας, η οποία ιδρύθηκε το 1665 –χάρη σε κληροδότημα του πάμπλουτου έλληνα δικηγόρου, εμπόρου και εξέχοντος μέλους της ελληνικής κοινότητας της Βενετίας Θωμά Φλαγγίνη (1578-1648)– και αποτέλεσε για δεκαετίες σημαντικότατο εκπαιδευτικό κέντρο του ελληνισμού της διασποράς.
Η συλλογή, η έκδοση της οποίας φαίνεται να συνόδευσε (ή να ακολούθησε) κάποια θρησκευτική/εκπαιδευτική εκδήλωση της Σχολής κατά την οποία παρουσιάστηκαν και τα περιεχόμενά της, γραμμένα «εις δόξαν της Θεομητορικής Μεταστάσεως», είναι αφιερωμένη στον Μελέτιο Τυπάλδο (1648-1713), μαθητή και δάσκαλο της Σχολής και κατόπιν Μητροπολίτη Φιλαδελφείας, ο οποίος ήταν πιθανότατα και ο χορηγός της. Η έκδοσή της, μάλιστα, ίσως σχετίζεται με τη φιλοπαπική/φιλοκαθολική στάση του και την έντονη διαμάχη που αυτή προκάλεσε εντός της κοινότητας. Άλλωστε, βασικός συντελεστής της, αν όχι και ο κύριος εμπνευστής της, ήταν ο Ιωάννης Πατούσας (1677-1712), «ιεροδιάκονος αθηναίος», μεταστραφείς στον καθολικισμό, διευθυντής και δάσκαλος της Σχολής, ελεγκτής των ελληνικών εκδόσεων στη Βενετία και συγγραφέας του εισαγωγικού λόγου/κειμένου της συλλογής, του «Λόγου εκφραστικού».
Τα Άνθη Ευλαβείας υπήρξαν η πρώτη συλλογή έργων των μαθητών της Σχολής, αλλά όχι και η μόνη, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τα διαθέσιμα βιβλιογραφικά στοιχεία, την ακολούθησαν και άλλες, ανάλογες συλλογές/ανθολόγια, για τις οποίες ελάχιστα γνωρίζουμε. Περιλαμβάνει, εκτός από την αφιέρωση και την «ευχαρίστησιν» (τον πρόλογο και τον επίλογο δηλαδή) του Λιβέριου Κολέτη προς τον Τυπάλδο και τον «Λόγο εκφραστικό εις την Μετάστασιν της Παρθενομήτορος Μαρίας» του Πατούσα, γραμμένα σε πεζό, είκοσι δύο ποιήματα, από τα οποία τα έντεκα ανυπόγραφα. Οι υπογράφοντες είναι, κατά σειρά εμφάνισης, οι εξής: Δημήτριος Γεωργούλης, Ιωάννης Βούλγαρης, Φραγκίσκος Κολομπής, Αντώνιος Στρατηγός, Έκτωρ Σιγούρος, Φραγκίσκος Γεράρδος, Ανδρέας Μυιάρης, Αντώνιος Λάνδος, Εμανουήλ Κουερίνης, Ιωάννης Λαμπούδιος, Λαυρέντιος Βενέριος. Όσον αφορά τα ανυπόγραφα ποιήματα, παραμένει μέχρι σήμερα υπό συζήτηση το αν η πατρότητά τους θα πρέπει να αποδοθεί στους επώνυμους συνεργάτες της συλλογής ή όχι.
Τα ποιήματα (σονέτα, επιγράμματα και σαπφικές ωδές), κυρίως θρησκευτικού και εθνικού περιεχομένου, είναι γραμμένα στα ελληνικά, στα ιταλικά και στα λατινικά: «Εις την Μετάστασιν της Παρθενομήτορος Μαρίας», «Εις την Ελλάδα», «In lode della Grecia» [= Εγκώμιο της Ελλάδας], «Sopra la gloriosa Assunzione della Beatissima Vergine» [= Στη δοξασμένη Μετάσταση της Παμμακάριστης Παρθένας], «Ad B.V. in Coelum assumptam» [= Προς την πανευτυχή Παρθένα που έχει αναρπαγεί στα ουράνια] είναι μερικοί από τους τίτλους που συναντά κανείς ξεφυλλίζοντας τη συλλογή. Μόνη εξαίρεση στον εθνικο-θρησκευτικό χαρακτήρα της συλλογής αποτελεί το χιουμοριστικό «ενδεκασύλλαβον ασμάτιον» του Λαυρέντιου Βενέριου Κρητικού, με τίτλο «Εις έναν άμουσον, όπου ελόγιαζε να ψάλλει εύμορφα».
Οι επιδράσεις της ελληνικής, αρχαίας και δημώδους, και της λατινικής και ιταλικής γλώσσας και γραμματείας είναι εμφανείς σε όλη τη συλλογή. Ίσως αποτελεί και αυτό έναν από τους λόγους για τους οποίους τα ποιήματα αυτά δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν, παρά την τεχνική τους αρτιότητα, το επίπεδο των μαθητικών γυμνασμάτων. Από καιρό, άλλωστε, η λογοτεχνική κριτική και ιστορία –και παρά κάποιες πρώιμες εθνικοπατριωτικών/ιδεολογικών αφορμήσεων θετικότατες σχετικές αποτιμήσεις (Γ. Βλαχογιάννης, Γ. Βαλέτας, Δ. Ζακυθηνός κ.ά.)– έχει υποδείξει ότι τα Άνθη Ευλαβείας παρότι «χωρίς βασική σημασία για την ποίησή μας, δεν παύουν να είναι κείμενα ενδιαφέροντα» (Πολίτης 1952, 213) και ότι «η εμφάνισή τους έχει κάτι τεχνητό, που φανερώνεται όχι μόνο στην κατασκευή τους, αλλά και στο γεγονός ότι έμειναν χωρίς διαδοχή» (Δημαράς 2000, 149).
Αποσπάσματα
Ι. Βούλγαρης, Εις τον πανιερώτατον και σοφώτατον ημών δεσπότην Μελέτιον Τυπάλδον
- Δεν βρέθηκαν εικόνες
- Δεν βρέθηκαν βίντεο
- Δεν βρέθηκαν αρχεία ήχου
Σύνδεσμοι
Λεξικά
- Λεξικά Νεοελληνικής
- Ηλεκτρονικά Λεξικά της Νεοελληνικής Γλώσσας
- Λεξικό Εμ. Κριαρά
- Λεξικό της Μεσαιωνικής Ελληνικής Δημώδους Γραμματείας (1100-1669), τόμοι Α-ΙΣΤ
- TLG
- Thesaurus Linguae Graecae (TLG)
- Liddell-Scott
- Λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (Liddell – Scott)
Μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες του Εμ. Κριαρά
Σύνδεσμοι
Φρ. Κολομπής, Εις την Μετάστασιν της Πανάγνου
21 | Εἰς τὴν Μετάστασιν τῆς |
|
| Σὰν εἰς ἅρμα λαμπρόν, στὰ χρυσωμένα τῶν Ἀγγέλων φτερά, ἐπέτα ἡ θεία μητέρα τοῦ Θεοῦ, εἰς τὴν ὁποίαν ἦτον ὅλα τὰ κάλλη μαζωμένα.
|
|
[5] | Τοῦτα βλέπουσ’ ἡ Γῆ μὲ πικραμένα μάτια, μὲ στεναγμούς, εἶπε: Μαρία, ποῦ μ’ ἀφήνεις ἐδῶ στὴν ἐρημίαν; ἢ πῶς νὰ ζήσω γὼ χωρὶς ἐσένα.
|
|
[10] | Εἶναι πολεμικὸς νόμος νὰ σέρνει πίσω τ’ ὁ νικητὴς τοὺς νικημένους, ὅταν θριαμβικὴν δόξαν λαβαίνει.
|
|
| Καὶ μὲ καὶ τοὺς υἱούς μου ὑποκειμένους ἔκαμες Μαριάμ, λοιπὸν τυχαίνει νὰ μᾶς σύρεις αὐτοῦ γλυκιὰ δεμένους. Φραγκίσκος Κολομπὴς |
|
- Δεν βρέθηκαν εικόνες
- Δεν βρέθηκαν βίντεο
- Δεν βρέθηκαν αρχεία ήχου
Σύνδεσμοι
Λεξικά
- Λεξικά Νεοελληνικής
- Ηλεκτρονικά Λεξικά της Νεοελληνικής Γλώσσας
- Λεξικό Εμ. Κριαρά
- Λεξικό της Μεσαιωνικής Ελληνικής Δημώδους Γραμματείας (1100-1669), τόμοι Α-ΙΣΤ
- TLG
- Thesaurus Linguae Graecae (TLG)
- Liddell-Scott
- Λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (Liddell – Scott)
Μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες του Εμ. Κριαρά
Σύνδεσμοι
Αντώνιος Στρατηγός, Ότι ο θάνατος της Θεομήτορος [...]
23 | Ὅτι ὁ θάνατος τῆς |
|
| Εἶχε λάμψ’ ἡ αὐγή, εἰς τὴν ὁποίαν ὥρισεν ὁ Θεὸς ν’ ἀποσηκώσει στ’ ἄστρα ἀπὸ τὸν κόσμον τὴν Μαρίαν κι ὡς Κυρὰν τοῦ παντὸς νὰ στεφανώσει.
|
|
[5] | Ἀπείκασεν εὐθὺς νεῦσιν τὴν θείαν ὁ ἔρωτας· γοργὰ ὅθεν νὰ σώσει χρυσόπτερος πετᾶ στὴν Παναγίαν καὶ θάνατον γλυκὺν αὐτῆς νὰ δώσει.
|
|
[10] | Τότ’ εὐλαβὴς βέλος χρυσὸν τεντώνει καὶ κείνην τὴν καρδιὰν τὴν ἀναμμένην μὲ φλόγες θεϊκὲς γλυκιὰ πληγώνει.
|
|
| Ἂν ἡ κόρη νεκρὰ ἔτσ’ ἀπομένει, τοῦτο τὸν νοῦν τινὸς ἂς μὴ θολώνει, γιατὶ πόθον θανὴ δὲν ὑπερβαίνει. Ἀντώνιος Στρατηγὸς |
|
- Δεν βρέθηκαν εικόνες
- Δεν βρέθηκαν βίντεο
- Δεν βρέθηκαν αρχεία ήχου
Σύνδεσμοι
Λεξικά
- Λεξικά Νεοελληνικής
- Ηλεκτρονικά Λεξικά της Νεοελληνικής Γλώσσας
- Λεξικό Εμ. Κριαρά
- Λεξικό της Μεσαιωνικής Ελληνικής Δημώδους Γραμματείας (1100-1669), τόμοι Α-ΙΣΤ
- TLG
- Thesaurus Linguae Graecae (TLG)
- Liddell-Scott
- Λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (Liddell – Scott)
Μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες του Εμ. Κριαρά
Σύνδεσμοι
[ανυπόγραφο], Εις την Ελλάδα
30 | Εἰς τὴν |
|
| Στὴν σκιὰν ἑνὸς δένδρου ὕπνον κειμένος ἀνέπνεον βαθύν, μὰ μὲ καρδίαν περίλυπον, γιατὶ τὴν εὐτυχίαν τῆς Ἑλλάδος στὸν νοῦν μου εἶχα καὶ σθένος.
|
|
[5] | Ὅταν μίαν φωνὴν ἔτσ’ ὑπνωμένος, σήκω, ξύπνα, γροικῶ· τί ἀθυμία, τί ὕπνος εἶν’ αὐτός; ποιὰν δυστυχίαν ἔχεις καὶ κείτεσ’ ἔτσι τεθλιμμένος.
|
|
[10] | Ξυπνῶ καὶ βλέπω εὐθὺς ἄνω νὰ μένει ἡ ἴδια ἡ Ἀθηνᾶ μὲ παρρησίαν, κι ἔτσι ἀπὸ ψηλὰ μοῦ συντυχαίνει.
|
|
| Τῆς Ἑλλάδος τῆς πρὶν τὴν εὐδοξίαν χρόνος τινὰς ποτὲ δὲν τὴν μαραίνει, γιατὶ ἀμάραντος εἶναι ἡ σοφία. |
|
- Δεν βρέθηκαν εικόνες
- Δεν βρέθηκαν βίντεο
- Δεν βρέθηκαν αρχεία ήχου
Σύνδεσμοι
Λεξικά
- Λεξικά Νεοελληνικής
- Ηλεκτρονικά Λεξικά της Νεοελληνικής Γλώσσας
- Λεξικό Εμ. Κριαρά
- Λεξικό της Μεσαιωνικής Ελληνικής Δημώδους Γραμματείας (1100-1669), τόμοι Α-ΙΣΤ
- TLG
- Thesaurus Linguae Graecae (TLG)
- Liddell-Scott
- Λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (Liddell – Scott)
Μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες του Εμ. Κριαρά
Σύνδεσμοι
Ανδρέας Μυιάρης Αθηναίος, Εις την ένδοξον Μετάβασιν της υπεραγίας Θεοτόκου
Εἰς τὴν ἔνδοξον Μετάβασιν τῆς Ὑπεραγίας |
| |
31
[5] | Ὅταν ἡ αὐγὴ ἀρχίζει τὸν κόσμον νὰ φωτίζει, ἐβγῆκ’ ἀπὸ τὴν χώραν εὐθὺς τὴν πρώτην ὥραν. Τότε περιπατώντας |
|
[10] | κι ἐδῶ κι ἐκεῖ θωρώντας τῆς γῆς τὲς εὐπρεπεῖες κι ὅλες τὲς εὐμορφίες, ἔφθασα σὲ λιβάδι, ποὺ ἦτον χωρὶς ψεγάδι. |
|
[15] | Ἐκεῖ ’γὼ κοπιασμένος, περίσσια φλογισμένος, στὸν ἴσκιον στὴν δροσάδα πάνω σὲ πρασινάδα, ἐκάθισα λιγάκι |
|
[20] | κοντὰ σὲ κρύο νεράκι. Μόνον ἀκούω ἀξάφνω εἰς τὸν ἀέρ’ ἀπάνω κρότους καὶ συμφωνίες καὶ τέτοιες μελωδίες, |
|
[25] | ποῦ ἀντιλάλειε ἡ φύσις μὲ τέρψιν κι ὅλ’ ἡ κτίσις. Εὐθὺς τὸν νοῦν μ’ ὑψώνω, τὰ μάτια μου σηκώνω καὶ βλέπω λαμπρυσμένην |
|
[30] | ἀπάνω θρονισμένην μιὰν Κόρην εἰσὲ ἅρμα, ποὺ ἦτον τερπνὸν θαῦμα. Νὰ ἰδεῖ τινὰς τὰ κάλλη τὴν δόξαν τὴν μεγάλη, |
|
[35] | ποὺ εἶχεν ὡς Κυρία μ’ ἄπειρην ἐξουσία, ἤθελε ἰδεῖ τὸν ἥλιον καὶ κύκλον ἄστρων χίλιων νὰ τὴν χρυσοστολίζουν |
|
[40] | καὶ νὰ τὴν ὡραΐζουν· τὰ πλήθη τῶν Ἀγγέλων ὁμοῦ καὶ Ἀρχαγγέλων νὰ τὴν περικυκλοῦσι, νὰ τὴν ὑπηρετοῦσι |
|
[45] | μὲ σέβας καὶ μὲ τρόμον ὡς Δέσποιναν στὸν κόσμον. Τότε ἕνας εἰς ἐμένα πετᾶ μὲ χρυσωμένα φτερὰ καὶ μοῦ φωνάζει: |
|
32
[50] | Τί στέκεις καὶ θαυμάζεις; αὐτὴ ποὺ ἀναβαίνει τόσον δεδοξασμένη στοὺς οὐρανούς, στὰ ἄνω γιὰ νὰ χαρεῖ κεῖ πάνω, |
|
[55] | αὐτή ’ναι ἡ ἁγία, ἡ Πάναγνος Μαρία. Λοιπὸν τί στέκεις; σύρε, εἰπὲ τὸ ὅ,τι εἶδες γλήγορα εἰς τοὺς ἄλλους |
|
[60] | μικρούς τε καὶ μεγάλους, νὰ μάθουνε καὶ κεῖνοι νὰ λάβουν εὐφροσύνην. Ἐγὼ δ’ ἀκούων ταῦτα, ἐκίνησα τρεχάτα |
|
| καὶ μ’ ὅλων τερπνὸν θαῦμα ἐκήρυξα τὸ πράγμα. Ἀνδρέας Μυιάρης Ἀθηναῖος |
|
- Δεν βρέθηκαν εικόνες
- Δεν βρέθηκαν βίντεο
- Δεν βρέθηκαν αρχεία ήχου
Σύνδεσμοι
Λεξικά
- Λεξικά Νεοελληνικής
- Ηλεκτρονικά Λεξικά της Νεοελληνικής Γλώσσας
- Λεξικό Εμ. Κριαρά
- Λεξικό της Μεσαιωνικής Ελληνικής Δημώδους Γραμματείας (1100-1669), τόμοι Α-ΙΣΤ
- TLG
- Thesaurus Linguae Graecae (TLG)
- Liddell-Scott
- Λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (Liddell – Scott)
Μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες του Εμ. Κριαρά
Σύνδεσμοι
Λαυρέντιος Βενέριος Κρητικός, Εις έναν άμουσον, όπου ελόγιαζε να ψάλλει εύμορφα
41 | Εἰς ἕναν ἄμουσον, ὁποὺ ἐλόγιαζε νὰ ψάλλει εὔμορφα |
|
| Ὢ μελωδία φωνῆς· ὢ πῶς βαβίζει ὁ λάρυγγας καλά, πῶς μολυβώνει κι ἐρεύγεται φωνήν· ὢ νὰ ζεῖς, σώνει. Κάποιες φορὲς κι ὁ κύκνος κορακίζει.
|
|
[5] | Κύκνος εἶσαι καὶ σύ, μὰ σ’ ἐξορίαν, ὁπόταν ψαλμωδεῖς, πέμπεις ἀνθρώπους. Ἄμε, νὰ ζεῖς, μακράν, ἄλλαξε τόπους. Οἱ κύκνοι κατοικοῦν τὴν ἐρημίαν.
|
|
[10] | Τούτων καὶ τὴν φωνὴν μόν’ οἱ ψαράδες ἀκοούσι συχνά, μὰ σὺ τὴν χώραν, ἀδελφέ μ’, ἐρημώνεις πᾶσαν ὥραν.
ἂν ψάλλ’ εἰς γειτονιὰν νυκτὸς ὁ κόραξ, μὰ ἂν σὺ ψάλλεις, ψοφᾶ ὁ νυκτικόραξ. Λαυρέντιος Βενέριος Κρητικός |
|
- Δεν βρέθηκαν εικόνες
- Δεν βρέθηκαν βίντεο
- Δεν βρέθηκαν αρχεία ήχου
Σύνδεσμοι
Λεξικά
- Λεξικά Νεοελληνικής
- Ηλεκτρονικά Λεξικά της Νεοελληνικής Γλώσσας
- Λεξικό Εμ. Κριαρά
- Λεξικό της Μεσαιωνικής Ελληνικής Δημώδους Γραμματείας (1100-1669), τόμοι Α-ΙΣΤ
- TLG
- Thesaurus Linguae Graecae (TLG)
- Liddell-Scott
- Λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (Liddell – Scott)
Μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες
- Μεσαιωνικές μελέτες του Εμ. Κριαρά
Σύνδεσμοι
Βιβλιογραφία
- Βαλέτας 1938
- Γιώργος Βαλέτας, «Τα Άνθη Ευλαβείας και η θρησκευτική σχολή της Βενετίας», Αγία Σιών 1 (Απρίλιος-Μάιος 1938), σ. 137-174.
- Βαλέτας 1958
- Γιώργος Βαλέτας, «Τα “Άνθη Ευλαβείας”: μια πνιγμένη αναγεννητική αναλαμπή του Νέου Ελληνισμού», Νέα Εστία, τ. 64, τχ. 755 (Χριστούγεννα 1958), σ. 98-119.
- Δημαράς 1974
- Κωνσταντίνος Θ. Δημαράς, «Εισαγωγικά στην μελέτη της συλλογής Άνθη Ευλαβείας», Μνημόσυνο Σοφίας Αντωνιάδη, Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών, Βενετία 1974, σ. 336-349.
- Δημαράς 2000
- Κ. Θ. Δημαράς, Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Από τις πρώτες ρίζες ώς την εποχή μας, Γνώση, Αθήνα 92000 (1949), σ. 147-150.
- Καραθανάσης 1978
- Αθανάσιος Καραθανάσης (επιμ.), Άνθη ευλαβείας [Νέα Ελληνική Βιβλιοθήκη. Ποίηση 36], Ερμής, Αθήνα 1978.
- Πολίτης 1952
- Λίνος Πολίτης, «Άνθη Ευλαβείας εις την Μετάστασιν της Θεομήτορος Μαρίας. Ανατύπωσις από την έκδοσιν του Φλαγγινιανού Ελληνομουσείου Βενετίας ΑΨΗ. Πρόλογος Γιάννη Βλαχογιάννη. Επιμέλεια-Σημειώσεις κτλ. Αγγέλου Ν. Παπακώστα. Μεταφράσεις από Ιταλικά Θεμ. Νόβα. Εκδοτικός Οίκος Αστήρ Αλ. και Ε. Παπαδημητρίου. Αθήναι 1950. Σελ. λβ + 106», Ελληνικά, τ. 12, τχ. 1 (1952), σ. 198-213 [Βιβλιοκρισία].
Ετικετες Αναζητησης
Λογοτεχνικό Είδος
Λογοτεχνικό Γένος
ΠοίησηΕποχές - Περίοδοι
Δημώδης γραμματεία μετά την Άλωση (16ος-18ος αι.) Ο αιώνας των Φαναριωτών (18ος αι.)Τύπος Λόγου
Φύση Προσώπων
Άνθρωποι
Κατάλογος Έργων
- Αισώπου Μύθοι
- Ανακάλημα της Κωνσταντινόπολης
- Άνθη ευλαβείας
- Άνθος των χαρίτων
- Απόκοπος
- Αφήγησις Λιβίστρου και Ροδάμνης
- Αφήγησις παράξενος του ταπεινού Σαχλίκη
- Βαρλαάμ και Ιωάσαφ
- Βασιλεύς ο Ροδολίνος
- Βίοι αγίων
- Διγενής Ακρίτης
- Διήγησις Βελισαρίου
- Διήγησις εξαίρετος Βελθάνδρου του Ρωμαίου
- Διήγησις εξαίρετος ερωτική και ξένη του Ιμπερίου θαυμαστού και κόρης Μαργαρώνης
- Διήγησις εξαίρετος ερωτική και ξένη Φλωρίου του πανευτυχούς και κόρης Πλάτζια Φλώρης
- Διήγησις Ιεροθέου Αββατίου
- Διήγησις και οπτασία ωφέλιμος ορθοδόξου τινός Δημητρίου
- Διήγησις του Αχιλλέως
- Διήγησις του Πωρικολόγου
- Διήγησις του Ρεμπελιού των Ποπολάρων
- Εξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου, η ποία λέγεται Κρόνικα, τουτέστιν Χρονικόν
- Ερωτικόν ενύπνιον
- Ερωτόκριτος
- Ερωτοπαίγνια
- Ερωφίλη
- Η Βοσκοπούλα
- Η Θυσία του Αβραάμ
- Η Καινή Διαθήκη
- Η Κοσμογέννησις
- Η Φυλλάδα του Μεγαλέξαντρου
- Θησαυρός
- Θρήνος εις τα Πάθη και την Σταύρωσιν του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού
- Θρήνος της Θεοτόκου
- Θρήνος της Κρήτης
- Θρήνος της Κωνσταντινούπολης
- Ιατροσόφια
- Ιστορία και όνειρο
- Ιστορία του Ταγιαπιέρα
- Κατζούρμπος
- Κλίνη Σολομώντος
- Λαϊκές αφηγήσεις
- Λεηλασία της Παροικιάς της Πάρου
- Λόγοι διδακτικοί του πατρός προς τον υιόν
- Λόγος παρηγορητικός περί Δυστυχίας και Ευτυχίας
- Μεγάλον θανατικόν από πανόκλα
- Ο Βίος του Αισώπου
- Ο Έπαινος των γυναικών
- Ο Κρητικός Πόλεμος
- Ο Οψαρολόγος
- Ο Χρονογράφος
- Παιδιόφραστος διήγησις των ζώων των τετραπόδων
- Παλαιά τε και Νέα Διαθήκη
- Πανουργίαι υψηλόταται του Μπερτόλδου
- Πανώρια
- Πένθος θανάτου, ζωής μάταιον και προς Θεόν επιστροφή
- Περί ηρώων, στρατηγών, φιλοσόφων, αγίων και άλλων ονομαστών ανθρώπων, οπού εβγήκασιν από το νησί της Κύπρου
- Περί της ξενιτείας
- Πόλεμος της Τρωάδος
- Πτωχοπρόδρομος
- Ριμάδα κόρης και νιου
- Ρίμες αγάπης (Κυπριακά ερωτικά)
- Σιντίπας
- Σπανέας
- Σπανός
- Στάθης
- Στεφανίτης και Ιχνηλάτης
- Στίχοι γραμματικού Μιχαήλ του Γλυκά ούς έγραψε καθ΄ ον κατεσχέθη καιρόν εκ προσαγγελίας χαιρεκάκου τινός
- Συναξάριον του τιμημένου γαδάρου
- Το κατά Καλλίμαχον και Χρυσορρόην ερωτικόν διήγημα
- Το Χρονικόν του Μορέως
- Φορτουνάτος
- Φυσιολόγος
- Χρονικό του Γαλαξειδιού
- Χρονικό του μοναστηριού του Αγίου Θεοδώρου Κυθήρων
- Χρονικό των Σερρών
- Χρονικόν